† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)
† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ ! ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !  ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !
✞ Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος ✞

Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024

Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΗΣ ΑΡΣΕΝΟΚΟΙΤΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΑΘΕΣΜΗ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΣΟΔΟΜΙΚΗΣ ΒΔΕΛΥΓΜΙΑΣ

 Η ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΗΣ ΑΡΣΕΝΟΚΟΙΤΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ΑΓΙΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΟΙ (Ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαρίσης καὶ Πλαταμῶνος κ. Κλήμεντα)

Ὁμιλία στὴν Ἑορτὴ τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν

Ἀπὸ τὸν Σεβ. Μητροπολίτη Λαρίσης καὶ Πλαταμῶνος κ. Κλήμεντα στὸν πανηγυρίζοντα Ἱερὸ Ναὸ Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν Βασιλείου τοῦ Μεγάλου, Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου καὶ Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου στὴν Ἐλασσόνα, τὴν Δευτέρα, 30-1/12-2-2024, μὲ τίτλο: «Ἅγιοι Τρεῖς Ἱεράρχες ἀγωνιζόμενοι».

Πηγή 

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2024

ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ΄ ΛΟΥΚΑ 2024 (Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου)

DSC 8970

 

γαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

            Κάποια μέρα, επρόκειτο ὁ Κύριός μας νὰ περάσει ἀπὸ τὴν Ἰεριχὼ καὶ πλῆθος κόσμου Τὸν περιέβαλλαν. Κάποιος ἄνδρας ἔμαθε ὅτι θὰ περνοῦσε ὁ Χριστὸς ἀπ΄ τὰ μέρη του καὶ τοῦ γεννήθηκε μεγάλη ἐπιθυμία νὰ Τὸν δεῖ. Τὸ ὄνομα τοῦ ἀνδρός, Ζακχαῖος. Ὑπῆρχε, ὅμως, ἕνα πρόβλημα, τὸ ὁποῖο γιὰ τὸν Ζακχαῖο ἦταν πολὺ σοβαρό. Ἦταν μικρὸς στὸ ὕψος καὶ σὲ συνδυασμὸ μὲ τὸ μεγάλο πλῆθος τοῦ κόσμου, ἀκόμη καὶ ἡ ὀπτικὴ ἐπαφή του μὲ τὸν Χριστὸ ἦταν ἀδύνατη. Τόσο, ὅμως, τὸν ἔκαιγε ἡ ἐπιθυμία του νὰ δεῖ τὸν Ἰησοῦ, ὥστε ἀποφάσισε νὰ ἀνέβει σὲ μία συκομουριὰ ποὺ βρισκόταν στὸ πλάι τοῦ δρόμου. Θὰ σκεφθεῖ κανεὶς ὅτι γιὰ νὰ φτάσει σὲ σημεῖο ὁ Ζακχαῖος νὰ ἀνέβει πάνω στὸ δέντρο γενόμενος ἐνδεχομένως περίγελως στὰ μάτια τῶν ἀνθρώπων, μάλλον θὰ ἦταν ἄνθρωπος εὐσεβὴς καὶ ἐνάρετος. Αὐτό, ὅμως, ποὺ ἰσχύει, εἶναι τὸ ἀκριβῶς ἀντίθετο. 

            Στὸ ἐπάγγελμα ὁ Ζακχαῖος ἦταν τελώνης, στὴν δὲ διαγωγή, ἄνθρωπος αἰσχρός, ἅρπαγας καὶ πλεονέκτης, ὁ ὁποῖος δὲν δίσταζε νὰ θάψει τοὺς ἄλλους γιὰ νὰ πλουτίσει ὁ ἴδιος. Γιατί, λοιπόν, αὐτὸς ὁ δεινὸς ληστὴς ἀνέβηκε μέχρι τὴν συκομουριὰ γιὰ νὰ ἀντικρίσει τὸν Κύριό μας;

            Μάλλον εἶχε καταλάβει. Τί πράγμα; Εἶχε καταλάβει ὅτι δὲν εἶναι ἔτσι ἡ ζωή, δὲν φέρνει ἡ ἀδικία τὴν εὐτυχία, δὲν σταματᾶ ποτὲ ὁ φαῦλος κύκλος τῆς ἁμαρτίας. Τόσα χρόνια τί εἶχε καταφέρει; Ἔχτισε μία ὁλόκληρη περιουσία καὶ ὡς ἀποτέλεσμα, ἔμεινε πεινασμένος. Πεινοῦσε ἀπὸ ἀγάπη. Καὶ ἔτσι πεινασμένος καθὼς ἦταν γιὰ ἀγάπη καὶ ἀληθινὴ ζωή, τοῦ μήνυσε κάποιος ὅτι θὰ ἐρχόταν στὴν Ἰεριχὼ ἡ προσωποποίηση τῆς ἀγάπης, Ἐκεῖνος ποὺ εἶπε: «Ἐγὼ εἰμὶ ἡ Ζωὴ καὶ ἡ Ἀνάστασις». Γιὰ αὐτὸ καὶ ἔδειξε τόση ἐπιμονὴ ὁ Ζακχαῖος νὰ δεῖ τὸν Ἰησοῦ καί, ὅπως ἔχουμε ξανὰ πεῖ, ὁ ἐπιμένων νικᾶ!

             Ζακχαῖος εἶδε τὸν Χριστὸ καὶ ὁ Χριστὸς τὸν Ζακχαῖο, στὸν ὁποῖο εἶπε: «Ζακχαῖε, κατέβα γρήγορα, διότι σήμερα πρέπει νὰ μείνω στὸ σπίτι σου». Χαρὰ πλημμύρισε τὴν ψυχὴ τοῦ Ζακχαίου, ὁ ὁποῖος μέσα σὲ λίγα δευτερόλεπτα εἶχε ἀλλάξει, διότι ὁ Χριστὸς τοῦ πρόσφερε χωρὶς διακρίσεις αὐτὸ γιὰ τὸ ὁποῖο πεινοῦσε: ἀγάπη. Κανεὶς νωρίτερα δὲν τοῦ τὴν προσέφερε ποτέ, διότι κανεὶς δὲν ἔβλεπε ὅτι ἕνα τέτοιο πλάσμα ἔχει ἀξία. Ὁ Χριστὸς ἦρθε νὰ τονίσει στὸν Ζακχαῖο καὶ στὸν καθένα μας τὴν ἀληθινὴ ἀξία τῆς ὕπαρξής μας, ἀλλὰ καὶ νὰ βγάλει ἀπὸ μέσα μας τὸ ψυχικό μας κάλλος.

            ναδεικνύοντας τὴν ὀμορφιά τῆς ψυχῆς του, ὁ Ζακχαῖος ἔμπρακτα ἐκδήλωσε τὴν μετάνοιά του, λέγοντας: «Κύριε, τὰ μισὰ ὑπάρχοντά μου τὰ δίνω στοὺς πτωχοὺς καὶ ἂν συκοφάντησα κάποιον, θὰ τοῦ αποδώσω τέσσερεις φορὲς περισσότερα». 

            τσι, ὁ Ζακχαῖος, γνώρισε τὴν ἀληθινὴ Ζωὴ. Μακάρι νὰ γνωρίσουμε καὶ ἐμεῖς ἀληθινὰ τὴν Ζωὴ ποὺ λέγεται Χριστός. Ὁ Χριστός, ἀγαπητοί, περνᾶ συνέχεια ἀπὸ τὴν Ἰεριχώ. Ἐμεῖς, ὅμως, εἴμαστε σὰν τὸν Ζακχαῖο, κοντοὶ στὰ πνευματικά. Δὲν θὰ μπορέσουμε νὰ δοῦμε τὸν Χριστό, παρὰ μόνο ἂν ἀνέβουμε σὲ συκομουριά. Ὁ Ζακχαῖος, πρὶν ἀνέβει στὴ συκομουριά, ἄφησε ὅλη τὴ ζωὴ τῆς ἁμαρτίας κάτω καὶ ἐλεύθερος ἀνέβηκε γιὰ νὰ δεῖ τὸ Φῶς τοῦ Χριστοῦ, μὴν ὑπολογίζοντας τὶς ἀντιδράσεις τῶν ἀνθρώπων. Ταπεινώθηκε ὁ Ζακχαῖος καὶ αὐτὴ ἡ ταπείνωσή του τὸν ἀνέβασε ψηλά, ὥστε εἶδε τὸν Χριστό. 

            Θὰ ἤθελα στὸ σημεῖο αὐτὸ νὰ κάνω μία μικρὴ ἀναφορὰ στοὺς Ἁγίους Τρεῖς Ἱεράρχες Βασιλεῖο τὸν Μέγα, Γρηγόριο τὸν Θεολόγο καὶ Ἰωάννη τὸν Χρυσόστομο, τοὺς ὁποίους ἀπόψε καὶ αὔριο θὰ τιμήσει ἡ Ἐκκλησία μας. Ἀπὸ πού νὰ ξεκινήσει κανεὶς τὸν λόγο γιὰ τοὺς Θεοφόρους αὐτοὺς Πατέρες! 

            Μεγάλωσαν καὶ οἱ Τρεῖς ἀπὸ γονεῖς Ἁγίους, ἔλαβαν σημαντικὴ μόρφωση καὶ καλλιέργησαν μὲ κόπους ὅλες τὶς ἀρετές. Ἔπειτα ἀπὸ ἀσκητικοὺς ἀγῶνες ἀξιώθηκαν νὰ χειροτονηθοῦν Ἀρχιερεῖς τῆς Ἐκκλησίας. Τὸ ἔργο τους στὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Ἔθνους μας εἶναι γραμμένο μὲ χρυσὰ γράμματα. Ἄφησαν πίσω τους ἑκατοντάδες συγγράμματα, τὰ ὁποῖα μποροῦν διαχρονικὰ νὰ χρησιμεύσουν ὡς ἄλλες «συκομουριές», καθὼς μελετῶντας ὁ καθένας τὰ γραπτά τους, μπορεῖ νὰ διδαχθεῖ πολλὰ γιὰ τὸ πώς πρέπει νὰ ζεῖ ὥστε νὰ εἶναι ἀρεστὸς στὸν Θεό. Στὴ θεωρία ἔφτασαν ὄχι μὲ τὴν φιλοσοφία, ἀλλὰ μὲ τὴν ἐμπειρία. Μάλιστα, διακρίθηκαν στὸν κοινωνικὸ στίβο, καθὼς ὑπηρέτησαν μὲ αὐταπάρνηση τὸ ποίμνιό τους, δημιουργῶντας πρότυπα φιλανθρωπικὰ ἱδρύματα. Ὑπερασπίσθηκαν τὴν Ὀρθοδοξία σὲ καιροὺς χαλεπούς, μᾶς δίδαξαν τὶ πάει νὰ πεῖ χριστιανικὴ «ὑπομονὴ» καὶ ἀγωνίσθηκαν μὲ παρρησία γιὰ τὰ δίκαια ὅλων τῶν ἀνθρώπων, ἐρχόμενοι σὲ σύγκρουση ἀκόμη καὶ μὲ τοὺς πανίσχυρους τῆς γῆς. 

            Δὲν εἶναι τυχαῖο ποὺ τὸν 19ο αἰώνα τὸ Ἑλληνικὸ Κράτος τοὺς καθιέρωσε ὡς Προστάτες τῆς Ἑλληνικῆς Παιδείας, ἀφοῦ ἀποτέλεσαν τοὺς Διδασκάλους τῆς Ρωμηοσύνης, ἡ ὁποία συνδυάζει ἁρμονικὰ τὸν Χριστιανισμὸ μὲ τὸν Ἑλληνισμό. 

            Καὶ φτάσαμε σήμερα στὴν πλήρη κατάργηση τῆς ἀργίας τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν ἀπὸ τὸ Ἑλληνικὸ Κράτος, τὴν στιγμὴ ποὺ ἄλλες ἀργίες, μηδαμινῆς ἢ ἀνύπαρκτης σημασίας, ἰσχύουν κανονικά. Ἂς ἀναλογισθοῦμε ὅλοι σὲ πόσο μεγάλο βαθμὸ θὰ μειωνόταν ἡ ἐγκληματικότητα τῶν νέων καὶ τὶ ὑψηλὸ ἐπίπεδο θὰ ὑπῆρχε στὴν παιδεία ἂν τὸ ἐκπαιδευτικὸ σύστημα παρεῖχε ὡς πρότυπο ζωῆς στὰ παιδιά μας τοὺς Τρεῖς Ἱεράρχες. Δυστυχῶς, οἱ ἰθύνοντες στεροῦν ἀπὸ τὰ παιδιά μας αὐτὰ τὰ πρότυπα καὶ ὕστερα ἀναρωτιόμαστε γιατὶ τόσο μίσος καὶ τόση ἐπιθετικότητα μεταξὺ τῶν νέων. Ὅ,τι σπέρνει ὁ καθένας, αὐτὸ καὶ θὰ θερίσει. 

            ν κατακλείδι, εὔχομαι μὲ τὶς πρεσβεῖες τῶν Ἁγίων Τριῶν Ἱεραρχῶν καὶ τοῦ Ἁγίου Ζακχαίου νὰ ἀξιωθοῦμε νὰ ἀντικρίσουμε τὸν Χριστό, ὥστε ἡ ζωή μας νὰ μεταμορφωθεῖ, γεμίζοντας ἀγάπη καὶ χαρά. 

            Χρόνια πολλὰ σὲ ὅλους τοὺς μαθητὲς καὶ τὶς μαθήτριες, μὲ τὴν ἑξῆς προτροπή: παιδιά μου, πάρτε σὰν τὶς μέλισσες ἀπὸ παντοῦ μόνο τὰ καλά. Γεμίστε μὲ εὐλογίες τὴν ζωή σας, ὥστε αὐτὸ ποὺ θὰ προσφέρετε αὔριο στὶς οἰκογένειές σας, στὴν κοινωνία καὶ τὴν Ἐκκλησία μας, νὰ εἶναι πολύτιμο, καθαρὸ καὶ ἁγνὸ σὰν τὸ μέλι. 

Ὁ Ἐπίσκοπός σας, 

 ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος

ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΗΤΕΡΑ


 

«Πιστεύουν κάποιοι ὅτι τὸ ἐπίμαχο νομοσχέδιο θὰ φέρει τὴν πρόοδο στὴν Ἑλλάδα;», τοῦ Σεβ. Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου

77897 2

 

                    Σὲ τί ἐποχὲς ζοῦμε! Σὰν νὰ μὴν εἴχαμε ἄλλες ὑποχρεώσεις καὶ ἀσχολούμαστε μὲ τὸ νὰ ὑπερασπιζόμαστε πράγματα αὐτονόητα γιὰ αἰῶνες αἰώνων. Ἐμεῖς, βέβαια, καλὰ κάνουμε καὶ ὑπερασπιζόμαστε καὶ ὑπεραμυνόμαστε. Τὸ δύστυχες τῆς ὅλης ὑπόθεσης εἶναι ὅτι δὲν θὰ χρειαζόταν κὰν νὰ μιλήσουμε, δὲν θὰ χρειαζόταν κὰν νὰ ἔλθει πρὸς ψήφιση κάτι τόσο ἄσχετο μὲ τὰ ἰδανικά μας, τόσο ξένο μὲ ὅσα μάθαμε ἀπὸ παιδιά, τόσο ἀσύμβατο μὲ αὐτὴν τὴν ἴδια τὴν φύση. 

                      Σαφῶς, ὁ λόγος γιὰ τὸ γνωστὸ ἐπίμαχο νομοσχέδιο, τὸ ὁποῖο δῆθεν ἔρχεται νὰ «ἑδραιώσει τὴν ἰσότητα» καὶ νὰ «ὑπερασπιστεῖ τὰ δικαιώματα τῶν ἀνθρώπων». Μάθαμε τώρα ὅλοι νὰ μιλοῦμε γιὰ δικαιώματα. Ὅ,τι ἐπιθυμεῖ ὁ καθένας τὸ βαφτίζουμε «δικαίωμα» καὶ τὸ προστατεύουν, τὸ ἀναδεικνύουν, τὸ στηρίζουν οἱ «διαφωτιστὲς» προοδευτικοὶ τῆς ἐποχῆς μας, ὄχι ὅμως ἀπροϋπόθετα. Ὄχι! Μάχονται ὑπὲρ αὐτῶν τῶν δικαιωμάτων μὲ πρωτοφανῆ ζῆλο μόνο ἂν πρόκειται γιὰ μειονότητες καί… ἂν συντρέχουν βέβαια καὶ ἄλλοι, πιὸ χειροπιαστοὶ λόγοι. Αὐτὸ ἀπαιτοῦν τὰ προστάγματα τοῦ «δημοκρατικοῦ φιλελευθερισμοῦ»: ἀφήνουμε τὴν πλειονότητα νὰ φωνασκεῖ εἰς ὦτα μὴ ἀκουόντων, βαφτίζουμε τὴν πλειονότητα «συντηρητική», «ἀκροδεξιά», ἢ ὁτιδήποτε ἄλλο μειωτικὸ συναντήσουμε στὸ λεξικό, δημιουργοῦμε καὶ μερικὲς δημοσκοπήσεις κομμένες καὶ ραμμένες στὰ μέτρα μας καὶ θυσιάζουμε τὴν κοινὴ βούληση γιὰ τὴν ὑπεράσπιση τῶν δικαιωμάτων τῶν μειονοτήτων. 

                      Πού ἦταν ὅλος αὐτὸς ὁ ζῆλος γιὰ ἄλλα, σημαντικότερα ζητήματα δικαιωμάτων; Ποιός νοιάστηκε μὲ τόση σφοδρότητα γιὰ τὰ δικαιώματα τῶν ἀσθενῶν ποὺ εἰσάγονται στὰ νοσοκομεῖα καὶ νοσηλεύονται σὲ περιβάλλοντα ἀκάθαρτα καὶ καταθλιπτικά, ξαπλῶνοντας καὶ πεθαίνοντας σὲ ράντζα; Εἶπαν κάποιοι ὅτι ἔχουμε γίνει ὁ περίγελως τῆς Εὐρώπης μὲ τὴν συμπεριφορά μας ἐπειδὴ ἀντιδροῦμε  στὸ ἐπαίσχυντο νομοσχέδιο. Ἀλήθεια, ἡ δική μας συμεριφορὰ εἶναι ἡ αἰτία ποὺ εἴμαστε «περίγελως» στὴν Εὐρώπη; Ὅλες αὐτὲς οἱ τριτοκοσμικὲς καταστάσεις ποὺ ἐπικρατοῦν σὲ οὐκ ὀλίγους τομεῖς τοῦ κράτους, καὶ γιὰ χάρη τῶν ὁποίων κάποιοι ἔχουν χτίσει ὁλόκληρες περιουσίες, δὲν μᾶς καθιστοῦν περίγελω; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε γιὰ τοὺς κατοίκους, παραδείγματος χάριν, τῆς Δυτικῆς Ἀττικῆς ἢ τοῦ Ἰκονίου Περάματος οἱ ὁποῖοι καθημερινῶς εἰσπνέουμε τὸν καρκίνο τῶν καυσαερίων ἀπὸ τὰ διϋλιστήρια καὶ τὰ «ντεπόζιτα τοῦ θανάτου» ποὺ βρίσκονται μέσα στὶς πόλεις; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε γιὰ τὴν κυκλοφορία, στὴν ὁποία χίλια προβλήματα δημιουργοῦνται μὲ ἕνα ἁπλὸ ψιλόβροχο; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε γιὰ τοὺς μαθητὲς ἐκείνους οἱ ὁποῖοι πηγαίνουν μὲ τὰ πόδια στὸ σχολεῖο καὶ ὕστερα ἀπὸ λίγη βροχὴ πρέπει νὰ περάσουν στὴν κυριολεξία ποτάμια μὲ τὰ ὅποια ὑποδήματά τους γιὰ νὰ φτάσουν στὸν προορισμό τους; Δὲν ἔχουμε δικαίωμα ὡς ἄνθρωποι νὰ κυκλοφοροῦμε ἄνετα καὶ ἀπρόσκοπτα; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε γιὰ τοὺς χιλιάδες συμπολίτες μας οἱ ὁποῖοι δὲν ἔχουν τὴν στοιχειώδη θέρμανση στὸ σπιτικό τους καὶ εἶναι ἀναγκασμένοι τὸν χειμώνα νὰ κάνουν ὑπομονὴ καὶ νὰ ἐμφανίσουν προβλήματα ὑγείας; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε γιὰ τοὺς ἀθλητές μας, γιὰ τοὺς ὁποίους καυχώμαστε ὅτι δοξάζουν τὴν Ἑλλάδα μας μὲ τὶς διακρίσεις τους, ὅταν τὸ κράτος τοὺς ἀφήνει νὰ προπονοῦνται σὲ συνθῆκες ἀπαράδεκτες; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε γιὰ τὸ ἐκπαιδευτικὸ σύστημα ποὺ τόσες δεκαετίες τὰ παιδιά μας πρέπει νὰ πληρώνουν φροντιστήρια γιὰ νὰ λάβουν τὰ ἀπαραίτητα ἐφόδια ὥστε νὰ ἐπιτύχουν στὶς πανελλαδικὲς ἐξετάσεις, ὡσὰν τὸ σχολεῖο νὰ ἦταν ἀνίκανο νὰ τοὺς προσφέρει τὴν ἀπαιτούμενη γνώση; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε τόσες δεκαετίες νὰ ἐνισχύσει τὴν πυρασφάλεια μιᾶς ποὺ κάθε χρόνο βιώνουμε σκηνὲς βγαλμένες ἀπὸ τὰ τάρταρα ἐξαιτίας τῶν πυρκαγιῶν; Ποιός ἐνδιαφέρθηκε ὅλες αὐτὲς τὶς δεκαετίες, ἢ ἔστω τὴν προηγούμενη πενταετία, γιὰ νὰ μὴν συμβεῖ ἡ ἄνευ προηγουμένου καὶ πέραν πάσης λογικῆς πολύνεκρη τραγωδία τῶν Τεμπῶν μὲ τὴν σύγκρουση τῶν τρένων, ἐκ τῶν ὁποίων τὸ ἕνα μάλιστα διακινοῦσε παράνομα εὔφλεκτη ὕλη; Ποιός, τέλος, ἐνδιαφέρθηκε γιὰ νὰ μὴν γίνει τόσο μεγάλη καταστροφὴ στὴ Θεσσαλία καὶ νὰ μὴν πληγοῦν οἱ περιουσίες καὶ οἱ οἰκονομικὲς δραστηριότητες τῶν κατοίκων; 

                      Εἴμαστε σὲ ὅλα πιὰ τόσο μπροστὰ ποὺ τὸ μόνο θέμα ποὺ μᾶς κρατάει πίσω καὶ μᾶς καθιστᾶ «γελοίους» σύμφωνα μὲ τὰ λεγόμενα κάποιων, εἶναι τὸ ὅτι ἀκόμη δὲν ἔχουμε ἰσοπεδώσει τελείως τὸν πανάρχαιο θεσμὸ τῆς οἰκογένειας; 

                 πὸ τὴν ἄλλη, ὄντες ὑπανάπτυκτοι σὲ πολλοὺς τομεῖς καὶ μὲ ἄλλα πολλὰ δικαιώματά μας νὰ τυγχάνουν τῆς παντελοῦς ἀδιαφορίας τῶν ὑπευθύνων, πιστεύουν ἀληθινὰ καὶ ἀνιδιοτελῶς κάποιοι ὅτι τὸ νομοσχέδιο ποὺ θὰ τεθεῖ πρὸς ψήφιση τὶς ἑπόμενες ἡμέρες θὰ εἶναι ἡ ἀρχὴ τῆς μεταμορφώσεως τῶν πάντων πρὸς ἕνα καλύτερο καὶ διαφωτισμένο μέλλον τῆς Πατρίδας μας, ὅπου θὰ κυριαρχήσει ἡ ἰσότητα καὶ ἡ κοινωνικὴ δικαιοσύνη; Ἀμφιβάλλω. 

                  Μὲ τὴν βίαιη ἀπομάκρυνση τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν Ἁγίων, οἱ ὁποῖοι ἀγωνίσθηκαν ἔμπρακτα γιὰ τὴν ἰσότητα καὶ τὴν δικαιοσύνη (βλέπε κατάργηση ἀργίας Τριῶν Ἱεραρχῶν), μὲ τὴν ἀκύρωση τῶν ἰδανικῶν μας, μὲ τὴν ἀφιλτράριστη εἰσαγωγὴ ὅλων τῶν ξένων ἰδεῶν ὡς προοδευτικῶν μόνο καὶ μόνο ἐπειδὴ εἶναι ξένες, μὴν περιμένουμε νὰ πάμε μπροστά. Μὴν μᾶς φανεῖ περίεργο ἂν οἱ ἄνθρωποι σὲ λίγα χρόνια συμπεριφέρονται ὡς δαιμωνιώδεις ἢ παντελῶς κτηνώδεις.

                      ναρωτιοῦνται κάποιοι γιατὶ ἡ Ἐκκλησία μιλᾶ γιὰ ὅλα αὐτά, ἢ γιατὶ ἐνῶ μᾶς διδάσκει τὴν ἀγάπη ἐκφράζει μίσος καὶ ὀργή. Ποιοί εἶναι αὐτοὶ ποὺ θὰ κρίνουν ἂν ἡ Ἐκκλησία ἔχει ἢ δὲν ἔχει ἀγάπη, ὅταν ἐμεῖς ἀπὸ φυλακῆς πρωίας μέχρι νυκτὸς τρέχουμε γιὰ τὴν ὑπηρεσία τοῦ πλησίον -ὅποιος καὶ ἂν εἶναι αὐτός, ὅταν τρέχουμε γιὰ νὰ προσφέρουμε ἀπὸ αὐτὰ ποὺ δὲν ἔχουμε γιὰ νὰ ἀπαλύνουμε τὸν πόνο, ἢ νὰ ἀνακουφίσουμε τὶς ἀνάγκες κάποιων συνανθρώπων μας, ὅταν ἔχουν ματώσει τὰ πόδια μας γιὰ νὰ προσφέρουμε πνευματικὴ καὶ ἠθικὴ στήριξη καὶ νὰ συμβάλλουμε στὴν πρόοδο τοῦ τόπου μὲ ἔργα πολιτισμοῦ καὶ παιδείας;

                      Μὲ λόγια, εὐχολόγια καὶ φθηνὲς κριτικές, ὄχι ἀγάπη δὲν δείχνει κανείς, ἀλλὰ οὔτε καὶ ἐπίπεδο σώφρονος ἀνθρώπου. Ἂς ἔρθουν στὸν δρόμο νὰ δοῦν οἱ φιλοπρόοδοι τῶν ἡμερῶν μας πώς ἀγαπᾶ ἡ Ἐκκλησία καὶ ὅσοι τὴν διακονοῦν. Λυποῦνται δῆθεν κάποιοι δημοσιογράφοι καὶ σχολιάζουν τὴν αὐστηρὴ στάση τῆς Ἐκκλησίας καὶ τὴν μεταφράζουν ὡς μίσος. Ἔδειξαν ποτὲ τὸ ἔργο ποὺ προσφέρει ἡ Ἐκκλησία; Ἡ Ἐκκλησία ἔχει κάθε δικαίωμα νὰ μιλᾶ ὅπως μιλᾶ, εἴτε πιὸ μετριοπαθῶς, εἴτε μὲ αὐξημένους τόνους. 

                          χει ξεφύγει ἡ κατάσταση.

                      πὸ τὸ 1971 ἔφυγε ὁ Σταυρὸς ἀπὸ τὰ κοντάρια τῶν σημαιῶν, συζητήθηκε ἡ κατάργηση τοῦ 1ου ἄρθρου τοῦ Ἑλληνικοῦ Συντάγματος, ἀπαγορεύθηκε ἡ σημαία στὰ σπίτια πλὴν τῶν δύο ἐθνικῶν ἐπετείων, καταργήθηκε ἡ ποδιὰ στὰ σχολεῖα, καταργήθηκε τὸ πολυτονικὸ καὶ ἁπλοποιήθηκε ἡ γλώσσα, νομιμοποιήθηκαν οἱ ἐκτρώσεις, θεσμοθετήθηκε ὁ πολιτικὸς γάμος, ἡ Κυριακὴ ἔγινε ἐργάσιμη, ἐπετράπη ἡ ἀποτέφρωση τῶν νεκρῶν, νομιμοποιήθηκε ἡ ἀλλαγὴ φύλου σὲ παιδιὰ 15 ἐτῶν. 

                      Κάποτε κληρικοὶ ἔκαναν περιοδεῖες στὰ σχολεῖα καὶ μετέφεραν δύο πνευματικὰ μηνύματα στὰ παιδιά. Μάλιστα, ὅποια παιδιὰ ἤθελαν ἐξέφραζαν τὰ προβλήματα ποὺ τοὺς ἀπασχολοῦσαν στοὺς Ἱερεῖς καὶ ἐξομολογοῦνταν σὲ αὐτούς, λαμβάνοντας πνευματικὴ στήριξη καὶ κάτι ποὺ σήμερα λείπει: νόημα στὴ ζωή τους. Καὶ ἦταν σημαντικὴ αὐτὴ ἡ παρουσία Ἱερέων στὰ σχολεῖα, διότι τὰ παιδιὰ συνειδητοποιοῦσαν ὅτι ὁ ἄνθρωπος δὲν εἶναι μόνο σάρκα, ἀλλὰ ἔχει καὶ ἠθικὴ ὑπόσταση, ἡ ὁποία καλλιεργεῖται μὲ τὴν ἀρετή. Σήμερα ἀκόμη καὶ αὐτὴ ἡ βασικὴ λέξη τῆς ἑλληνικῆς φιλοσοφίας ἔχει θαφτεῖ.

                      Πού ὁδήγησαν ὅλα αὐτά; Στὸ νὰ βλέπουμε τὰ παιδιά μας νὰ σφάζουν τὸ ἕνα τὸ ἄλλο, νὰ βγάζουν στιλέτα καὶ ψαλίδια, μέχρι καὶ νὰ λιθοβολοῦν ἀκόμη, ἄνευ λόγου καὶ αἰτίας. Καὶ μετὰ λέμε ὅτι ἡ Ἐκκλησία βρίσκεται στὸν «Μεσαίωνα». Πρόοδος ἀποκαλεῖται αὐτό; Ὑπάρχει ποτὲ περίπτωση ὅλα αὐτὰ τὰ ὁποία ἔχουν ὡς ἀποτέλεσμα τὴν ἐξάλειψη τῆς διαμορφωμένης ἀπὸ αἰώνων ταυτότητάς μας, καὶ τὴν συνακόλουθη ἀχρήστευση τοῦ ἀνθρώπου νὰ τὰ εὐλογήσει ἡ Ἐκκλησία; Ἡ Ἐκκλησία ὑψώνει λόγο γιὰ νὰ κρατήσει ὅ,τι ἔχει ἀπομείνει ὄρθιο. 

                      πεναντίας, γιὰ νὰ ἐξασφαλισθοῦν ὑψηλὲς θέσεις, θυσιάζεται ἀπὸ τοὺς ἰθύνοντες μέχρι καὶ αὐτὴ ἡ Δημοκρατία. Ὁ λαός, μέσα ἀπὸ τόσες δημοσκοπήσεις ἔχει δείξει περίτρανα τὴν ἄρνησή του στὸ νομοσχέδιο. Ποιός σέβεται αὐτὸν τὸν λαό; Ποιός, μὲ τὴν ψήφιση τοῦ νόμου θὰ ἔρθει ὕστερα νὰ ἀντικρίσει στὰ μάτια αὐτὸν τὸν λαό; Ποιός θὰ ἔρθει στὴν Ἐκκλησία ὅταν θὰ ἔχει ψηφίσει νόμο ἀντίθετο μὲ τὸν νόμο τοῦ Θεοῦ; 

                      Εὔχομαι ἐκ βάθους καρδίας ὁ Θεὸς νὰ ἀνατρέψει τὰ ἄσεμνα σχέδια ποὺ τίθενται ἐνάντια στὶς ἀρχὲς τῆς Πίστεως καὶ τοῦ Ἔθνους μας. Ἀπὸ τὴν ἄλλη, ἐλπίζω ὅτι ἀκόμη καὶ ἂν τὸ ἐπίμαχο νομοσχέδιο ψηφισθεῖ, οἱ ἀντιδρῶντες νὰ δείξουν τὴν ἀντίδρασή τους στὴν κάλπη, ἀναδεικνύοντας τοὺς κατάλληλους ἐκείνους οἱ ὁποῖοι θὰ ἀκυρώσουν τοὺς ἄνομους νόμους, θὰ ἐπαναφέρουν αὐτὰ ποὺ κακῶς χάθηκαν καὶ θὰ φέρουν τὴν πρόοδο ἐκεῖ ποὺ πρέπει καὶ ὄχι ἐκεῖ ποὺ θὰ ἐξυπηρετήσουν ἰδιοτέλειες. 

 ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος