† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)
† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ ! ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !  ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !
✞ Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος ✞

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2024

 

Ἑόρτιος Ἐκδήλωσις κατηχητικῶν σχολείων μας 2024

           Χριστουγεννιάτικη Ἑορτή

Τὴν Κυριακὴ τὸ ἀπόγευμα, ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς τῆς Περιτομῆς τοῦ Χριστοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Βασιλείου τοῦ Μεγάλου (14 Ἰανουαρίου ν. ἡμ), στὸ  Πολιτιστικὸ Κέντρο τοῦ Δήμου Θέρμης πραγματοποιήθηκε  ἡ Χριστουγεννιάτικη Ἑορτὴ τῶν κατηχητικῶν σχολείων τῆς Μητροπόλεώς μας, στὴν ὁποῖα συμμετεῖχαν μαθητὲς ἀπὸ τὰ Κατηχητικὰ Σχολεῖα ὅλων τῶν ναῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. 

Στὴν ἑορτὴ ἀκούστηκαν χριστουγεννιάτικα τραγούδια καὶ παραδοσιακὰ κάλαντα ἀπὸ τὰ παιδιὰ τῶν κατηχητικῶν μας σχολείων καὶ βυζαντινοὶ ὕμνοι ἀπὸ τὴ Χορωδία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ κ. Νικολάου Πολύχρου. Τὸ θεατρικὸ δρώμενο ποὺ παρουσιάστηκε μὲ τίτλο « Χριστούγεννα τοῦ 1951», ἐκτὸς τοῦ ὅτι ἀπέδωσε γλαφυρὰ τὸ νόημα τῶν Χριστουγέννων, ἦταν ἐπίσης ἀφιερωμένο στὰ 100 χρόνια ἀπὸ τὴν ἀλλαγὴ τοῦ ἑορτολογίου.

Στὸ κλείσιμο τῆς ἑορτῆς ὁ Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Γρηγόριος ἔκοψε τὴ Βασιλόπιτα τῆς Μητροπόλεως καὶ ἀπηύθυνε σύντομο χαιρετισμό, ὅπου ἀναφέρθηκε στὸν πόλεμο ἀφενὸς μεταξὺ Ὀρθοδόξων κρατῶν καὶ ἀφετέρου στὸν πόλεμο ποὺ τώρα λαμβάνει χώρα σὲ κράτη τῆς Μ. Ἀνατολῆς καὶ προέτρεψε τοὺς πιστοὺς σὲ προσευχὴ καὶ μετάνοια. Ἐπίσης, τόνισε ὅτι στὴν χώρα μας ταυτόχρονα ἐπικρατεῖ ἀδιαφορία ἀπὸ πλευρᾶς λαοῦ, ἀλλὰ καὶ ἀπὸ πλευρᾶς πολιτικῆς καὶ πολιτειακῶν παραγόντων οἱ ὁποῖοι δείχνουν ὅτι δὲν αἰσθάνονται τὸν σφυγμὸ τῆς παγκόσμιας κοινωνικῆς ἀναστάτωσης. Δηλαδὴ, τὴ στιγμὴ ποὺ ἐπικρατεῖ πόλεμος καὶ κοινωνικὴ ἀναστάτωση οἱ ἴδιοι προτείνουν νομοσχέδια ποὺ ὑπονομεύουν τὴν ἑλληνικὴ οἰκογένεια, εἶναι ἀντίθετα, μὲ τὴν φυσικὴ λειτουργία τῆς βιολογίας τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι ἀντίθετα μὲ τὴν πολιτισμική καὶ ἐκκλησιαστικὴ μας παράδοση.

Ἔργο μας εἶναι νὰ δώσουμε ἐλπίδα καὶ φῶς στὴν νέα γενεὰ κυρίως μὲ τὸ δικὸ μας παράδειγμα. Νὰ παράξουμε γενεὰ ἐν Χριστῷ ποὺ νὰ ἀγαπάει τὸν ἕλληνα πολίτη, νὰ σέβεται την πατρίδα του, τὴν μητέρα Ἑλλάδα, ποὺ μέσα σὲ αὐτὴν σπαργανώθηκε καὶ ἀνετράφη. Τέλος καὶ πάλι προέτρεψε γιὰ περισσότερη προσευχὴ καὶ μετάνοια, διότι ἄν καὶ εὐχόμεθα καὶ εὐχὴ ὅλων μας εἶναι ἡ νέα χρονιὰ νὰ εἶναι καλὴ χρονιὰ, πάραυτα ἐνδέχεται καὶ ὁ Θεὸς νὰ παραχωρήσει δοκιμασίες, ὅποὺ θὰ κληθοῦμε ὅλοι μας νὰ ἀνταποκριθοῦμε ἐν Χριστῷ. 

Στὸ τέλος τῆς ἐκδήλωσης ἡ κεντρικὴ παρουσιάστρια κ. Ἑλένη Πολύχρου ἐκ μέρους τοῦ ποιμέναρχου μας εὐχαρίστησε τὸν Δήμαρχο Θέρμης κ. Θεόδωρο Παπαδόπουλο γιὰ τὴν εὐγενικὴ παραχώρηση τῆς αἰθούσης τοῦ Πολιτιστικοῦ Κέντρου Θέρμης, τὸν κ. Γεώργιο Ἀγγέλου πρόεδρο τῆς Δημοτικῆς Κοινωφελοῦς Επιχείρησης Πολιτισμοῦ, Περιβάλλοντος καὶ Ἀθλητισμοῦ Θέρμης (Δ.Ε.Π.Π.Α.Θ.) γιὰ τὴν παρουσία του, τὴν κ. Ἐλισάβετ Βελονὰ μέλος του Δημοτικοῦ Συμβουλίου Θέρμης, ἐκπρόσωπο τῆς Περιφέρειας κ. Διονύσιο Ἀβραδμίδη καθὼς καὶ μέλη τοῦ πολιτιστικοῦ συλλόγου Παναγία Σουμελὰ Θέρμης. 


XRISNA20231

 

XRISNA202374

 

XRISNA20235

 

XRISNA20236

 

XRISNA20237

 

XRISNA20238

 

XRISNA20239

 

XRISNA202310

 

XRISNA202311

 

XRISNA202312

 

XRISNA202313

 

XRISNA202314

 

XRISNA202315

 

XRISNA202316

 

XRISNA202317

 

XRISNA202318

 

XRISNA202319

 

XRISNA202320

 

XRISNA202321

 

XRISNA202322

 

XRISNA202323

 

XRISNA202324

 

XRISNA202325

 

XRISNA202326

 

XRISNA202327

 

XRISNA202328

 

XRISNA202329

 

XRISNA202330

 

XRISNA202331

 

XRISNA202332

 

XRISNA202333

 

XRISNA202334

 

XRISNA202335

 

XRISNA202336

 

XRISNA202337

 

XRISNA202338

 

XRISNA202339

 

XRISNA202340

 

XRISNA202341

 

XRISNA202342

 

XRISNA202343

 

XRISNA202344

 

XRISNA202345

 

XRISNA202346

 

XRISNA202347

 

XRISNA202348

 

XRISNA202349

 

XRISNA202350

 

XRISNA202351

 

XRISNA202352

 

XRISNA202353

 

XRISNA202354

 

XRISNA202355

 

XRISNA202356

 

XRISNA202357

 

XRISNA202358

 

XRISNA202359

 

XRISNA202360

 

XRISNA202361

 

XRISNA202362

 

XRISNA202363

 

XRISNA202364

 

XRISNA202365

 

XRISNA202367

 

XRISNA202368

 

XRISNA202369

 

XRISNA202370

 

XRISNA202373

 

XRISNA202374

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟ (Του πατρός Νικολάου Δημαρά)

 


Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2024

ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ 2024 (Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου)

DSC 8970

 

γαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί, 

               Ὀκτὼ ἡμέρες μετὰ τὴν Θεία Ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία τιμᾶ τὴν μνήμη τῆς Περιτομῆς Αὐτοῦ, ὁπόταν καὶ ἔλαβε τὸ ὄνομα τὸ ὁποῖο Ἄγγελος Κυρίου διεμήνυσε στὸν Δίκαιο Ἰωσήφ· «Ἰησοῦς». Ποιό ἄλλο ὄνομα θὰ ταίριαζε καλύτερα σὲ Ἐκεῖνον ποὺ ἔγινε Ἄνθρωπος γιὰ νὰ «σώσει τὸν λαὸν Αὐτοῦ ἐκ τῶν ἀνομιῶν αὐτοῦ», γιὰ νὰ μᾶς σώσει ἀπὸ τὰ δόλια τεχνάσματα τοῦ πονηροῦ, γιὰ νὰ μᾶς σώσει ἀπὸ τὸν ἕως τότε παμφάγο Ἅδη; Κανένα ἄλλο. Καὶ αὐτό, διότι «Ἰησοῦς» σημαίνει «Σωτήρας». 

                περιτομὴ τῆς ἀκροβυστίας ἀποτελοῦσε ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ δοσμένη στὸν Πατριάρχη Ἀβραάμ. Μέσῳ αὐτῆς, οἱ ἀπόγονοι τοῦ Ἀβραὰμ θὰ μετεῖχαν στὴν Θεία Διαθήκη καὶ δι’ αὐτῆς θὰ ξεχώριζε ὁ ἰουδαϊκὸς λαὸς ἀπὸ ἀλλοφύλους. Ἔτσι, ὁ Κύριός μας, ὡς ἀπόγονος -ἀνθρωπίνως- τοῦ Πατριάρχη Ἀβραάμ, καταδέχθηκε «σαρκὸς τὴν περιτομήν», ἀφενὸς γιὰ εἶναι ἀποδεκτὸς ἀπὸ τοὺς Ἰουδαίους ὅταν μετὰ τὴν Βάπτισή Του θὰ κήρυττε στὶς συναγωγές τους, ἀφετέρου γιὰ  ἀποδείξει ὅτι δὲν ἦλθε νὰ καταλύσει τὸν Νόμο, ἀλλὰ νὰ τὸν ὁλοκληρώσει. Καὶ ἀφοῦ τὸν ὁλοκλήρωσε, τὸν μεταμόρφωσε.Ἔχοντας τὴν ἐξουσία ὡς Θεός, ἔδωσε ἕνα τέλος σὲ ὅσα στοιχεῖα τοῦ Νόμου δὲν ἦταν παρὰ σκιὲς καὶ τύποι ποὺ συμβόλιζαν κάτι ἀνώτερο, δίνοντας βαρύτητα ἀποκλειστικὰ καὶ μόνο σὲ αὐτὸ τὸ ἀνώτερο. Στὴν περίπτωση τῆς περιτομῆς ποιό εἶναι αὐτό; Λέμε στὸ ἀπολυτίκιο: «καὶ νόμον ἐκπληρών, περιτομὴν θελήσει καταδέχῃ σαρκικήν, ὅπως παύσῃς τὰ σκιώδη καὶ περιέλῃς τὸ κάλυμμα τῶν παθῶν ἡμῶν». Δηλαδή: «ἐκπληρώνοντας τὸν νόμο, καταδέχεσαι μὲ τὴν θέλησή Σου τὴν περιτομὴ τῆς σάρκας, γιὰ νὰ δώσεις τέλος στὶς σκιὲς καὶ νὰ ἀφαιρέσεις τὸ κάλυμμα τῶν παθῶν μας». Γιὰ νὰ σωθοῦμε, αὐτὸ μᾶς καλεῖ ὁ Κύριος νὰ κάνουμε: ὄχι νὰ ἀφαιρέσουμε κάποιο σημεῖο τοῦ σώματός μας, ἀλλὰ νὰ βγάλουμε ἀπὸ πάνω μας τὰ πάθη, τὶς ἁμαρτίες, τὶς κακὲς ἐπιθυμίες, τὰ ἐλαττώματα καὶ ὅσα μᾶς κρατοῦν σὲ ἀπόσταση ἀπὸ Ἐκεῖνον. 

               Πρῶτος τρόπος γιὰ νὰ καθαρισθεῖ ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τὶς ὅποιες ἁμαρτίες του καὶ νὰ ἀναλάβει τὸν ἀγώνα γιὰ τὴν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν, εἶναι ἀσφαλῶς αὐτὸ ποὺ στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἔλαβε τὴν θέση τῆς περιτομῆς καὶ ἐπικράτησε ἐπ΄ αὐτῆς: τὸ Μυστήριο τοῦ Ἁγίου Βαπτίσματος.

               Πολὺ σύντομα ἐντὸς τῆς ἑβδομάδας θὰ δοῦμε τὸν Πρόδρομο Ἰωάννη νὰ διδάσκει τὰ πλήθη τοῦ λαοῦ ποὺ στὸ πρόσωπό του ἔβλεπαν τὸν Μεσσία, λέγοντας: «Δὲν εἶμαι ἐγώ ὁ Μεσσίας, ἀλλὰ ἔρχεται ὁ Ἰσχυρότερός μου. Ἐγὼ σᾶς βαπτίζω μὲ νερό μόνο. Ἐκεῖνος, ὅμως, θὰ σᾶς βαπτίσει με Ἅγιο Πνεῦμα καὶ φωτιά».

               Τὸ νερὸ μέσα στὸ ὁποῖο βαπτίζεται ὁ κάθε νεοφώτιστος Χριστιανὸς εἶναι πλημμυρισμένο ἀπὸ τὴν Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, γιὰ αὐτὸ καὶ τὸ Βάπτισμα ἀξίως καὶ δικαίως ἐπικράτησε ἔναντι τῆς περιτομῆς. Μὲ τὴν τριπλὴ κατάδυση ἐντὸς τοῦ ἁγιασμένου ὕδατος, πεθαίνει ὁ παλαιός μας ἑαυτός, «συνθαπτόμαστε μὲ τὸν Χριστὸ εἰς τὸν θάνατον, ὥστε ὅπως ἀναστήθηκε ὁ Χριστός, ἔτσι καὶ ἐμεῖς νὰ ἀναστηθοῦμε μαζί Του». Τὸ Ἅγιο Βάπτισμα δὲν ἀποτελεῖ ἕναν σκιώδη τύπο, ὅπως ἡ περιτομή, ἀλλὰ τὸ λουτρὸ τῆς πνευματικῆς μας παλιγγενεσίας, δίχως τὸ ὁποῖο δὲν ὑπάρχει σωτηρία κατὰ τὸν λόγο τοῦ Κυρίου: «ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται· ὁ δὲ ἀπιστήσας, κατακριθήσεται». 

               ταν βγαίνουμε ἀπὸ τὸ νερὸ τῆς Κολυμβήθρας, εἴμαστε πιὰ Ἅγιοι, καθὼς «ἐνδυθήκαμε τὸν Χριστό». Ἔχουμε ἀποβάλει τὶς ἁμαρτίες μας καὶ πορευόμαστε πρὸς τὴν αἰώνια ζωή, σύμφωνα μὲ τὸ Θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἄν, ὅμως, στὴν πορεία, ἁμαρτίες καὶ πάθη συγκεντρωθοῦν ξανὰ μέσα μας, τότε ὁ Θεὸς ὡς Πολυεύσπλαχνος μᾶς δίνει τὴν εὐκαιρία ξανὰ καὶ ξανὰ νὰ καθαριζόμαστε καὶ νὰ ἀφαιροῦμε τὰ ὅποια σφάλματά μας μὲ τὴν μετάνοια, μέσα ἀπὸ τὸ Μυστήριο τῆς Ἐξομολογήσεως. Μέσα ἀπὸ τὸ στάδιο τῆς μετανοίας, ἐπιτυγχάνουμε τὴν ἀληθινὴ καὶ μόνη ἀρεστὴ στὸν Θεὸ περιτομή, τὴν περιτομὴ τῆς σκληροκαρδίας μας. Δὲν προσδοκοῦμε ἀπὸ μία τυπικὴ πράξη νὰ φέρει τὴν ἀλλαγή, ἀλλὰ προκαλοῦμε τὴν ἀλλαγὴ μὲ τὴν προσπάθειά μας καὶ μὲ τὴν συνέργεια τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ. 

               Ὅλος ὁ κόσμος τὶς ἡμέρες αὐτὲς ἀνταλλάσσει εὐχὲς γιὰ καλὴ χρονιά. Αὐτὸ βέβαια εἶναι εὔλογο καὶ ἐπιθυμητὸ καὶ ὁπωσδήποτε μᾶς βρίσκει σύμφωνους, ὥστε καὶ ἐμεῖς μὲ χαρὰ νὰ εὐχόμαστε «καλὴ χρόνια». Μὴν πιστέψουμε ὅμως ὅτι τὸ νὰ προβοῦμε σὲ αὐτὴ τὴν τυπικὴ πράξη τοῦ νὰ εὐχηθοῦμε, ἀρκεῖ γιὰ νὰ ἀλλάξει τὰ πράγματα στὸ καλύτερο. Ὅλα τὰ πράγματα καὶ ἰδιαίτερα ἡ νέα χρονιά, θὰ ἀλλάξει πρὸς τὸ καλύτερο ἂν καταβάλουμε προσωπικὸ κόπο νὰ ἀλλάξουμε τοὺς ἑαυτούς μας πρὸς τὸ καλύτερο. 

               Δὲν μπορῶ νὰ κλείσω αὐτὸ τὸ μήνυμα δίχως νὰ ἀναφερθῶ καὶ στὸν σήμερα τιμώμενο Ἅγιο τῆς Ἐκκλησίας μας, τὸν Μέγα Βασίλειο, Ἀρχιεπίσκοπό Καισαρείας. Ὁ σπουδαῖος αὐτὸς Ἱεράρχης τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ὁ ὁποῖος πολὺ σωστὰ ἔχει χαρακτηρισθεῖ ὡς «τὸ λιοντάρι τοῦ Χριστοῦ», εἶναι ὁ ἐκ τῶν πλέον λαοφιλέστερων Ἁγίων, δεδομένου ὅτι εἶναι συνυφασμένος μὲ τὰ παραδοσιακὰ κάλαντα τῆς Πρωτοχρονιὰς ποὺ μάθαμε ἀπὸ παιδιά, ἀλλὰ καὶ μὲ τὴν ἀγαπητὴ σὲ ὅλους μας παράδοση τῆς «Βασιλόπιτας». Κὶ ὅμως, ὁ Ἅγιος Βασίλειος τὶς τελευταῖες δεκαετίες ἔχει «παρεξηγηθεῖ» ἀπὸ πολλούς, διότι χάριν της ἐμπορικότητος καὶ τῆς κατανάλωσης, παρουσιάζεται ἀπὸ τὰ μέσα ὡς ἕνας εὐτραφὴς καὶ ἀσπρογένης παπποὺς μὲ κόκκινα ροῦχα, ὁ ὁποῖος δίνει δῶρα τὰ Χριστούγεννα, ταξιδεύοντας μὲ ἕνα ἕλκυθρο. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἔχει δημιουργήσει στὰ παιδιά μας μία διαστρεβλωμένη εἰκόνα τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, ὁ ὁποῖος ὅπως γνωρίζουμε ἀπὸ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία καὶ τὸν Συναξαριστή, ἦταν λεπτότατος ἐξαιτίας τῆς σκληρῆς ἀσκήσεως, μαυρογένης καθόσον κοιμήθηκε στὴν ἡλικία τῶν 49 ἐτῶν ἀπὸ βαριὰ ἀρρώστια, σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν ἀγωνία του γιὰ τὴν διάσωση τῆς Ὀρθοδοξίας. Ἐπιγραμματικά, θὰ ἀναφέρω ὅτι ἦταν ἀπὸ τοὺς πιὸ μορφωμένους ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς του, ὁ ὁποῖος ἐγκατέλειψε κάθε ἐπαγγελματικὴ προοπτικὴ γιὰ νὰ ἀσπαστεῖ τὴν Μοναχικὴ Πολιτεία. Διέπρεψε ὡς Μοναχὸς καὶ ἀξιώθηκε τῆς Ἀρχιερωσύνης, τὴν ὁποία διακόνησε μὲ καθαρὴ συνείδηση. Ὑπερμάχησε στὸν ἀγώνα κατὰ τοῦ ἀρειανισμοῦ καὶ ὑπέστη θλίψεις πολλές. Τὰ πολλὰ προβλήματα ποὺ ἔπρεπε νὰ ἀντιμετωπίσει δὲν τὸν ἐμπόδισαν νὰ ἀσκήσει τὴν φιλανθρωπία, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ διαθέσει ὅλη του τὴν περιουσία γιὰ τὴν ἵδρυση τῆς Βασιλειάδας, ἑνὸς κέντρου μὲ σημαντικὰ εὐαγῆ ἱδρύματα. Ὑπῆρξε πολυγραφότατος καὶ ἕνα ἐκ τῶν ἔργων του εἶναι ἡ Θεία Λειτουργία, τὴν ὁποία τελέσαμε σήμερα ἀλλὰ καὶ ἄλλες ἐννέα ἡμέρες τὸν χρόνο. 

               νας ἐπαρκὴς λόγος γιὰ τὸν Ἅγιο Βασίλειο θὰ χρειαζόταν πολλὲς ὥρες. Κάτι, ὅμως, ποὺ πιστεύω ὅτι ἀξίζει νὰ προστεθεῖ εἶναι μία ἀναφορὰ στὴν οἰκογένειά του, μία ἀπὸ τὶς πιὸ ἐπιτυχημένες οἰκογένειας στὴν παγκόσμια ἱστορία. Γονεῖς τοῦ ὑπῆρξαν οἱ Ἅγιοι Βασίλειος καὶ Ἐμμέλεια. Ἀδέρφια του, μεταξὺ ἄλλων, ὑπῆρξαν οἱ Ἅγιοι: Μακρίνα, Γρηγόριος, Πέτρος, Ναυκράτιος καὶ  Θεοσέβεια. Οἱ γονεῖς τοῦ Ἁγίου μας εἶχαν πιάσει τὸ νόημα τῆς ζωῆς καὶ ἀγωνίσθηκαν νὰ ἀναθρέψουν Ἅγίους, πολίτες τῆς Οὐρανίου Βασιλείας, καὶ ὄχι ἀνθρώπους προσκολλημένους στὴν ματαιότητα τῆς ἐπίγειας ζωῆς. 

               Εἴθε ὁ σαρκὶ περιτμηθεὶς Χριστός, μὲ τὶς πρεσβεῖες τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, νὰ ἐνισχύει τὸν καθένα μας στὸν ἀγώνα του, νὰ φωτίζει τὰ νέα ζευγάρια ποὺ δημιουργοῦν οἰκογένεια καὶ νὰ προστατέψει τὸν εὐλογημένο θεσμὸ τῆς οἰκογένειας ποὺ τόσο ἔντονα βάλλεται στὶς ἡμέρες μας. Νὰ προσεύχεστε! 

Ὁ Ἐπίσκοπός σας,

 ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος

Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΥΣΚΟΛΟΥΣ ΚΑΙΡΟΥΣ (Ἃγιος Βασίλειος ὁ Μέγας)



Ο Μακάριος και ο Ιωάννης υπέφεραν πολύ· τους καταδίωκε ο Ιουλιανός ο Παραβάτης* (361-363 μ.Χ.) για την Πίστη τους· και από ό,τι αναφέρει ο Μ. Βασίλειος για να τους στηρίξει, και το αυτοκρατορικό περιβάλλον – «οι κρατούντες» ανώτεροι υπάλληλοι – και οι δικοί τους – «οι γνώριμοι», ίσως οικογενειακοί – πρόσθεταν τις απειλές τους και τις κολακείες τους.

Ο Μέγας Βασίλειος θέλοντας να τονώσει το ηθικό τους, αντιπαραβάλλει τους κόπους που έχουν οι γήινες επιδιώξεις με τις θλίψεις, που ο πιστός Χριστιανός σηκώνει χάριν του Χριστού. Και το πιο ισχυρό αντίβαρο, η συμμαχία στον αγώνα του Κυρίου Ιησού· και η βασιλεία των ουρανών, που είναι το τέρμα των κόπων και των πόνων μας.

Αυτή η μεταφυσική διάσταση της επιστολής είναι για τους δύσκολους καιρούς, όπου αποθρασύνονται οι εχθροί της Πίστεως, η πνοή της αισιοδοξίας για την τελική νίκη της Αληθείας και για τη βράβευση των αγωνιστών της.

Σαν το Μακάριο και τον Ιωάννη της 18ης επιστολής του Μ. Βασιλείου πολλοί σήμερα αγωνίζονται, διώκονται και βασανίζονται· είναι αυτοί που έχουν τη χάρη να βαστάζουν μέσα στην ψυχή τους την υπόθεση του Χριστού και στη δική μας εποχή.

Μ. Βασιλείου
Επιστολή 18η
Μακαρίῳ και Ιωάννῃ

Δεν ξαφνιάζουν οι γεωργικοί κόποι τους γεωργούς, ούτε είναι απροσδόκητη η θαλασσινή φουρτούνα για τους ναύτες, όπως και ο ιδρώτας δεν παραξενεύει τους εργάτες κατά το καλοκαίρι· έτσι δεν είναι εκτός προγράμματος και η θλίψη της παρούσας ζωής, για εκείνους που διάλεξαν τη ζωή της ευσεβείας. Αλλά στο καθένα επάγγελμα από αυτά που αναφέρθηκαν έχει συνταιριαχθεί ανάλογος κόπος που μας είναι γνωστός· αυτοί δε που μετέχουν στο επάγγελμα, τον αναδέχονται τον πόνο αυτό, όχι βέβαια γιατί τους αρέσει να κοπιάζουν, αλλά διότι περιμένουν να απολαύσουν τα αγαθά που εκείνα – τα επαγγέλματα – αποδίδουν. Διότι οι ελπίδες που συγκρατούν και συναρμόζουν ολόκληρο τον βίο των ανθρώπων γλυκαίνουν και παρηγορούν τη δυσκολία που έχει το καθένα επάγγελμα.

Και άλλοι μεν από αυτούς που κοπιάζουν για τους καρπούς της γης ή για άλλα γήινα αγαθά, έχασαν παντελώς τις ελπίδες τους και απόλαυσαν τα αγαθά που περίμεναν μονάχα με τη φαντασία τους· αλλά και άλλοι εις τους οποίους συνέβη να αποβούν τα αποτελέσματα κατά την επιθυμία τους, αναγκάσθηκαν και αυτοί να ελπίσουν και μια δεύτερη φορά, αφού η πρώτη τους ελπίδα γρήγορα έφυγε και μαράθηκε.

Μονάχα σ’ αυτούς που καταπονούνται χάριν της ευσεβείας δεν εξαφάνισε τις ελπίδες το ψεύδος, ούτε το αποτέλεσμα κατάστρεψε τους αγώνες και τα βραβεία τους, εφόσον αυτούς τους παραλαμβάνει μόνιμη και ασφαλής η βασιλεία των ουρανών.

Να μη σας ταράζει λοιπόν καμιά συκοφαντία, μήτε φοβέρα των κρατούντων να σας τρομάζει· ούτε και να σας λυπεί ειρωνεία και ύβρις των γνωστών σας ανθρώπων· ούτε κρίση δυσμενής από εκείνους, που προσποιούνται ότι σας νοιάζονται κρύβοντας τις δόλιες προθέσεις τους κάτω από συμβουλές· τίποτε να μη σας τρομάζει εφόσον μαζί σας συναγωνίζεται ο λόγος (το δόγμα) της αληθείας. Αντιμέτωπος όλων αυτών ας μάχεται ο ορθός λογισμός και ας παρακαλεί να του γίνει σύμμαχος ο Διδάσκαλος της ευσεβείας, ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, χάριν του οποίου είναι γλυκύ πράγμα να πάσχει κανείς και το να πεθάνει είναι κέρδος.

Κατά μιαν άλλη άποψη, τους καταδίωκαν οι Αρειανοί επί του αιρετικού Αυτοκράτορα Ουάλεντος (364-378 μ.Χ.)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

 

TH

 

Ἀριθμός Πρωτ. 3300

ΑΘΗΝΑΙ 28-12-2023/ 10-01-2024

Ἀναγνωσθήτω ἐπ ́ Ἐκκλησίᾳ

Πρὸς
Τοὺς Ἐφημερίους, τὰς Μοναστικὰς Ἀδελφότητας καὶ τὰ ̓Εκκλησιάσματα τῆς καθ ̓ ἡμᾶς ̓Εκκλησίας τῆς εὐρυτέρας περιοχῆς τῆς Ἀττικῆς

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΙΣ

Ἀγαπητὰ τέκνα τῆς τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας,

Ο ἐτήσιος ἑορτασμὸς τῶν Ἁγίων Θεοφανείων εἰς τὸν Κεντρικὸν Λιμένα Πειραιῶς ἔχει καθοριστικήν καὶ ἰδιαιτέραν σημασίαν διὰ τὴν Ἐκκλησίαν τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν. Ἀπὸ πολὺ ἐνωρὶς ἔλαβεν ὁμολογιακόν χαρακτῆρα. Ἂς ἀναλογισθῶμεν μόνον ὅτι ὁ Ἅγιος Χρυσόστομος ὁ νέος Ὁμολογητής, ὅταν παρευρέθῃ ὡς παρατηρητὴς εἰς τὴν τελετὴν τῶν Θεοφανείων τοσοῦτον συνεκινήθη ὥστε τότε ἔλαβε τὴν γενναίαν ἀπόφασιν, παρά τό προκεχωρημένον τῆς ἡλικίας του, νὰ προβῇ εἰς τὴν ὁμολογίαν ὑπὲρ τῆς τηρήσεως τῶν Πατρώων Παραδόσεων καί, ὁμοῦ μετὰ τῶν ἑτέρων δύο συνεπισκόπων του τὸ ἔτος 1935, νὰ ἡγηθῇ τοῦ Ἱεροῦ Ἀγῶνος τῶν Γνησίων Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν Ἑλλάδος.

Ὅθεν ἡ πάνδημος καί ὁμολογιακή συμμετοχή πάντων ἡμῶν εἰς τὸν ἑορτασμὸν τοῦτον ἀποτελεῖ ἱερὸν καθῆκον δι’ ὅλους ἡμᾶς, ἀλλά καί ἔκφρασις ἑνότητος. Ἤδη ἀπὸ τώρα, ἂς ρυθμίσῃ ἕκαστος τὸ πρόγραμμά του ὥστε ὁπωσδήποτε νὰ παρίσταται εἰς τὴν τελετήν.

̔Η ἐκκίνησις τῆς πομπῆς διά τήν κατάδυσιν τοῦ Τιμίου Σταυροῦ θά γίνῃ ἀπὸ τὸν ̔Ιερὸν Ναὸν Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου Καραβᾶ Πειραιῶς κατὰ ὥραν 10.15 π.μ.. Ὑπενθυμίζωμεν εἰς ἅπαντας τούς Ἐφημερίους καί ἱεροψάλτας τῶν Ἐνοριῶν Ἀθηνῶν, Πειραιῶς, Ἀττικοβοιωτίας καὶ Ὠρωποῦ καὶ Φυλῆς νὰ λάβουν μέριμναν διὰ τὴν ἐνωρὶς τέλεσιν τῆς Θείας Λειτουργίας, ὥστε ὁμοῦ μετὰ τῶν ἐκκλησιασμάτων νὰ προσέλθουν ἐγκαίρως εἰς τὴν τελετὴν τῆς καταδύσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ.

Οἱ Ἐπίτροποι καὶ οἱ Κατηχηταί, νὰ μεριμνήσουν διὰ τὴν συναποστολὴν τῶν Λαβάρων καὶ τῶν Ἑξαπτερύγων τῶν Ναῶν, ὁμοῦ μετὰ τῶν ἱεροπρεπῶς ἐνδεδυμένων ἱεροπαίδων, ὥστε νὰ συμμετάσχουν εὐσχήμως εἰς τὴν ὁμολογιακὴν λιτανευτικὴν πομπήν.

Ἐντολῇ τῆς Ἱερᾶς Συνόδου Ὁ Άρχιγραμματεὺς

 Ὁ Δημητριάδος Φώτιος

Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ 2023 (Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου)

DSC 9634

Ἀγαπητοὶ ἀδελφοὶ καὶ τέκνα μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,

«Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς ἐξ ὕψους ὁ Σωτὴρ ἡμῶν»

               Μᾶς ἐπισκέφθηκε γιὰ νὰ μᾶς δώσει Χαρά, Εἰρήνη καὶ Ζωή. Γιὰ νὰ ἐξαλείψει τὸ σκοτάδι τῆς ἁμαρτίας, τῆς κακίας, τοῦ φόβου, τῆς ἀπελπισίας, τῆς ἀπαισιοδοξίας, φωτίζοντας ὅλη τὴν πλάση μὲ τὸ ὑπέρλαμπρο, Θεῖο Φῶς Του. 

               Μᾶς ἐπισκέφθηκε γιὰ νὰ μᾶς πεῖ: «Ἐλάτε ἐσεῖς, οἱ κουρασμένοι καὶ φορτισμένοι ἀπὸ τὰ βάρη τῆς καθημερινότητας, ἐλάτε σὲ ἐμένα, καὶ ἐγώ -νὰ εἶστε βέβαιοι- θὰ σᾶς ἀναπαύσω». 

               Μᾶς ἐπισκέφθηκε, ἂν καὶ εἴμαστε ἁμαρτωλοί. Μὰ ἀκριβῶς γιὰ αὐτὸ μᾶς ἐπισκέφθηκε· γιὰ νὰ μᾶς σηκώσει ἀπὸ τὴν ἁμαρτία, γιὰ νὰ κάνει τὸν ἁμαρτωλὸ τελώνη Ματθαῖο, Ἀπόστολο, γιὰ νὰ βγάλει ἀπὸ τὸν ἕτερο τελώνη Ζακχαῖο τὸν καλό του ἑαυτό, τὸν ὁποῖο χρόνια ὁλόκληρα εἶχε θαμμένο καὶ δὲν ἔβλεπε, γιὰ νὰ λυτρώσει τὴν πόρνη ἀπὸ τὶς πολλὲς ἁμαρτίες, γιὰ νὰ δώσει τὸ φῶς στοὺς τυφλούς, τὴν ὑγεία στοὺς παραλύτους, τὴν προοπτικὴ στοὺς ψαράδες, τὴν παρηγοριὰ σὲ ὅσους θρηνοῦσαν τὸν θάνατο ἀγαπημένων προσώπων, τὴν τέλεια ἀπάντηση σὲ ὅσους βασανίζονταν μὲ τὸ ἐρώτημα: «Τί γίνεται μετὰ τὸν θάνατο;». 

               Μᾶς ἐπισκέφθηκε γιὰ νὰ μᾶς χαρίσει τὴν Ἀνάσταση διὰ τῆς κατάργησης τοῦ θανάτου. 

               λα αὐτὰ καὶ ἀκόμη περισσότερα ἦρθε νὰ μᾶς προσφέρει ἁπλόχερα τὸ Θεῖο Βρέφος, ὁ Ἄναρχος Θεός, ὁ Ὁποῖος σήμερα ἀρχὴ λαμβάνει ὡς Ἄνθρωπος, ἀπὸ τὸ ἱερότερο πρόσωπο ποὺ ἀνέδειξε ποτὲ ἡ ἀνθρωπότητα, τὴν Παναγία μας, τὴν πρὸ τόκου, ἐν τόκῳ καὶ μετὰ τόκον Παρθένο Μαριάμ, μέσα στὸ φτωχικό, ἀλλὰ τόσο κατανυκτικὸ σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ. 

               Βεβαίως, ὁ Φιλάνθρωπος Θεὸς προσφέρει καὶ προσφέρεται ἁπλόχερα σὲ ἐκείνους ποὺ θέλουν τὴν προσφορά Του. Ἐκείνους ποὺ δὲν θέλουν, δὲν τοὺς ἐνοχλεῖ. Ὁ Ἴδιος ἦταν ποὺ μᾶς χορήγησε τὸ ἀνεκτίμητο δῶρο τῆς ἐλευθερίας, καὶ ὁ Ἴδιος σέβεται ἀπόλυτα τὴν ὅποια ἐπιλογή μας. Καλό, ὅμως εἶναι νὰ γνωρίζουμε ὅτι ὅσες κοινωνίες, ὅσες οἰκογένειες, ὅσοι ἄνθρωποι ἐτοίμασαν γιὰ τὸν μικρὸ Χριστὸ μία φάτνη νὰ κατοικήσει μέσα τους καὶ συνοδοιπόρησαν μαζί Του, ὄχι ἁπλῶς πέτυχαν, ἀλλὰ ἔφεραν τὰ πάντα σὲ ἰσορροπία καὶ μεγαλούργησαν. 

                Δεσπότης Χριστὸς εἶναι μία διαρκὴς προσφορὰ ἀγάπης. Ἂς δεχθοῦμε τὸ παράδειγμά Του σὰν μάθημα στὴ ζωή μας, ὥστε κι ἐμεῖς νὰ προσφέρουμε καὶ νὰ προσφερόμαστε ὁ ἕνας γιὰ τὸν ἄλλον, γιὰ νὰ εἶναι πάντοτε ἡ παρουσία μας βάλσαμο ψυχῆς γιὰ τοὺς συνανθρώπους μας καὶ ὄχι βάρος. 

               Μέσα ἀπὸ τὴν ἔμπρακτη ἀγάπη μποροῦμε νὰ βιώσουμε ἀληθινὰ τὰ Χριστούγεννα, διότι ἀκριβῶς τὰ Χριστούγεννα ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς ἔμπρακτης ἀγάπης τοῦ Θεοῦ. 

               Σᾶς εὔχομαι, ἀγαπητοί μου, καλὰ Χριστούγεννα! Μόνο μὴν ξεχάσετε, κατὰ τὸν ἑορτασμό, ὅτι τὸ τιμώμενο Πρόσωπο εἶναι ὁ γλυκύτατος Ἰησοῦς Χριστός. Κρατῆστε τὴν εὐλογία τῆς Θείας Λειτουργίας στὴ ζωή σας καὶ γεμίστε Χαρά, Εἰρήνη καὶ Ἐλπίδα. 

Χρόνια πολλά, εἰρηνικὰ καὶ εὐλογημένα μὲ τὸ Θεῖο Βρέφος 

τῆς Βηθλεὲμ γεννημένο μέσα στὶς καρδιές μας!

ὁ Ἐπίσκοπός σας,

  ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος 


Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2024

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΟΥ 1924



 

 Ο υπερ80ούτης σεβαστός γέρων κ. Ανδρέας Βαπορίδης,ιδρυτής και πρώτος Πρόεδρος του τότε ''Συλλόγου των Ορθοδόξων'',διηγείται,πως οι πρώτοι Παλαιοημερολογίται εόρτασαν τα πρώτα ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ,το έτος 1924.πρώτον έτος του ημερολογιακού σχίσματος.

 
 

Το πρώτον έτος του ημερολογιακού σχίσματος διήλθομεν δυσκόλους καιρούς.Αι δισκολιάι δι΄όλους ημάς,οι οποίοι με την βοήθεια του Θεού παρέμειναν πιστοί εις το Πάτριον Ορθόδοξον Εορτολόγιον ήσαν οι εξείς:
α.Τα σκληρά μέτρα της τότε Επαναστατικής Κυβερνήσεως,τα οποία είχε λάβει εναντίον μας.
β.Η άγρυπνος και συστηματική παρακολούθησή μας υπό των οργάνων του Μητροπολίτου Αθηνών Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου.Ταύτα δι΄εκάστην εκκλησιαστικήν μας συνάθροισιν εις Παρεκκλήσια έξωθεν των Αθηνών,ειδοποίουν τας αστυνομικάς αρχάς,που κατεύθανον με την στερεότυπον διαταγήν να μας διαλύσουν.
γ.Η σχεδόν παντελλής έλλειψις ομοφρόνων Ορθοδόξων Ιερέων καθώς και μονίμου Ιερού Ναού προς επιτέλεσιν των θρησκευτικών καθηκόντων μας.Παντού και τα πάντα,τα ''έσκιαζε η φοβέρα'' (τη βοηθεία του ξίφους της Επαναστάσεως) του σχισματικού Μητροπολίτου Παπαδοπούλου και τα ''πλάκωνε η σκλαβιά'' του ημερολογιακού σχίσματος.
Από την 10ην Μαρτίου 1924,η οποία εγένετο αυτομάτως 23ην Μαρτίου,με την πρόσθεσιν των 13 ημερών οι πρώτοι αντιδράσαντες εις την ημερολογιακήν καινοτομίαν,εν Χριστώ αδελφοί, συνέστησαν Σωματείον υπό τον τίτλον ''Σύλλογος των Ορθοδόξων''.Τούτον αργότερα κατά το έτος 1926 διεδέχθη η Ιερά Κοινότης των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών.
Η Διοίκησις του νεουδρυθέντος ''Συλλόγου των Ορθοδόξων'' αντέδρασε με όλα αυτής πενιχρά μέσα,κατά της ημερολογιακής καινοτομίας,με την διαφώτισιν των Ελλήνων,με εντύπους διαμαρτυρίας και με συγκεντρώσεις εν κλειστώ χώρω,όπου ελάμβανον χώραν διαφωτιστικαί ομιλίαι.Τοιαύται εγένοντο συχνά ιδίως εις την Αίθουσαν των Εμποροϋπαλλήλων,παρά την πλατείαν Μητροπόλεως.
Ομιληταί υπήρξαν πολλοί.Μεταξύ δε αυτών και πολλά αξιόλογα στελέχη του Επιστημονικού κόσμου,όπως π.χ. ο Ιστορικός και Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών,Π.Καρολίδης,ο Μέγας Χαρτοφύλαξ της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Εμμ.Γεδεών,όστις πάντοτε εις τας ομιλίες του ετόνιζε χαραχτηριστικώς,ότι μας ''φραγγέψανε''.Ο Κων.Ψάχος,Καθηγητής της Βυζαντινής μουσικής εν τω Ωδείω των Αθηνών και άλλοι.
Ως ανέφερα ανωτέρω, επάσχομεν περισσότερον από έλλειψιν Ιερέων.Διότι,ως γνωστόν,λόγω των σκληρών μέτρων που είχε λάβει,τόσον η Μητρόπολις Αθηνών,όσο και η Επανάστασις,ουδείς Ιερεύς ετόλμα,όχι μόνον να ορθώσει το ανάστημά του κατά του σχίσματος,αλλά,ούτε καν να ομιλήσει.
Παρ΄όλα,όμως αυτά,κατά τον Αύγουστον του 1924,δύο Ιερείς,οι αείμνηστοι π.Παρθένιος ο Ιβηρίτης και ο π.Ιωάννης Φλώρος ετόλμησαν να είπουν το μεγάλον και αποφασιστικόν Όχι και εις τον Μητροπολίτην και εις στο σχίσμα,και ετέθησαν Πνευματικοί Αρχηγοί των Μελών του Συλλόγου των Ορθοδόξων.
Με τους Ιερείς αυτούς εκτελούσαμε τα θρησκευτικά μας καθήκοντα τας Κυριακάς και Εορτάς εις τα πέριξ των Αθηνών,διάφορα Εξωκκλήσια.Και ούτω εφθάσαμεν εις τας παραμονάς της Μεγάλης Εορτής των Χριστουγέννων.
Οι πιστοί,οι ακολουθούντες το Πάτριον Εορτολόγιον επλήθυνον,διότι ''ο Κύριος προσετίθει τους σωζόμενους καθ΄ημέραν τη Εκκλησία'' Πράξ.Β΄,47) και κατά τους μετριοτέρους υπολογισμούς μας ο αριθμός των Πιστών έφθανε μόνον εις τας Αθήνας και τον Πειραιά τας 5.000 ψυχών και άνω.Έπρεπε λοιπόν,όλο αυτό το πλήθος των Πιστών να εορτάσει την μεγάλην Εορτήν των Χριστουγέννων,και να μεταλάβει των Αχράντων Μυστηρίων.
Διά τούτον,λοιπόν τον λόγον,το Διοικητικόν Συμβούλιον του Συλλόγου των Ορθοδόξων συνεδρίαζε κάθε βράδυ,άλλοτε εις το ιδικόν μου εργαστήριον εις την οδόν Βλαχάβας και άλλοτε εις την οικίαν του αειμνήστου Σιδέρη.
Επροτάθη υπό ενθέρμων  ζηλωτών να καταλάβομεν  αυτόν τούτον τον Μητροπολιτικόν Ναόν ή τον Ιερόν Ναόν  της Γεννήσεως του Χριστού εις του Ψυρρή.
Μετά από πολλάς συνεδριάσεις και συζητήσεις επικράτησε και απεφασίσθη η εξής συνετή πρότασις:
Τα πρώτα Ορθόδοξα Χριστούγεννα του έτους 1924,να εορτασθούν εις το ιερόν Παρεκκλήσιον του Αγίου Θεράποντος εις το Γουδί έξωθεν των Αθηνών.
Εγκαίρως ειδοποιήθησαν οι Πιστοί των Πατρίων Παραδόσεων περί του ναού ένθα θα εωρτάζοντο τα Χριστούγεννα,και την νύκτα των Χριστουγέννων,πλέον των τριών χιλιάδων Πιστών υπερπλήρωσαν τόσον τον Ναόν,όσο και τον γύρω χώρον,ανάψαντες μάλιστα και φωτιές δια να θερμαίνονται.
Μετά το μεσονύκτιον,και,ενώ εψάλλετο η ακολουθία του Όρθρου των Χριστουγέννων και ο π.Παρθένιος επιτελούσε την αγίαν Προσκομιδήν,κατέφθασε δύναμη Χωροφυλακής και στρατού με επί κεφαλήν τον στρατιωτικόν Φρούραρχον Αθηνών και περιεκύκλωσαν τους εκκλησιαζομένους.
Η διαταγή που είχεν ήτο ρητή.Να συλληφθεί ο Ιερεύς και να διαλυθεί έστω και βιαίως το συγκεντρωμένον πλήθος.Είπεν επίσης ο Φρούραρχος,ίσως προς εκφοβισμόν,ότι εν ανάγκη δεν θα εδίσταζε να κάμει και χρήσιν των όπλων.
Ουδείς εκ των εκκλησιαζομένων εκινήθη,οι δε ψάλται παρέμειναν απαθείς εις τας απειλάς και συνέχισαν να ψάλλουν,ενώ ο Ιερεύς με την αγίαν Λόγχην εσυνέχισεν εν τη αγία Προσκομιδή να μνημονεύει ''υπέρ ζώντων και τεθνεώτων''.
Εμπρός εις την αποφασιστικήν αυτήν άρνησιν τούτων,ο Φρούραρχος Αθηνών έφυγε μόνος του,αφού εγκατέστησε φρουρούς-στρατιώτας με ''εφ΄όπλου λόγχη'',τόσον εντός του Ναού,όσον και εκτός τούτου.
Μετά από μίαν περίπου ώραν επανήλθεν με νέαν εντολήν,προφανώς του Μητροπολίτου,την οποίαν ανήγγειλεν εις τον Ιερέα και εις τους ψάλλοντας.
-Εάν εορτάσετε τον Τίμιον Πρόδρομον (εξημέρωνε η εορτή του Τιμίου Προδρόμου με το νέον ημερολόγιον),θα σας αφήσω να λειτουργήσετε!Εις περίπτωσίν,όμως,που επιμένετε να εορτάσετε Χριστούγενναθα θα διατάξω να σας διαλύσουν δια της βίας!
-Ημείς έχομεν Χριστούγεννα σήμερα,όπως και τα Ιεροσόλυμα.Οι Φράγκοι εορτάζουν σήμερα τον Πρόδρομον!ακούστηκαν φωνές από το πλήθος.
Τότε ο Φρούραρχος απευθύνθη προς τον λειτουργούντα Ιερέα και τον απείλησε ότι θα τον συλλάβει.
-Μόνον ''σούρνοντας'' και ντυμένον με τα Ιερά Άμφια και με την αγίαν Λόγχην στο χέρι,θα με βγάλετε από το Άγιο Βήμα,απήντησε ο Ιερεύς.
Βλέπων ταύτα ο Φρούραρχος και φοβούμενος τυχόν αιματοκύλισμα,υπεχώρησε και μας άφησε να εορτάσομεν τα Ορθόδοξα Χριστούγεννα,το πρώτον έτος του Σχίσματος.

 

 Με ασυγκράτητον κατάνυξιν προσήλθεν όλο εκείνο,το πλήθος των πανηγυριστών εις το τέλος της Θείας Λειτουργίας ησύχως και μετέλαβε των Αχράντων Μυστηρίων.Δύο ώρας,πριν ξημερώσει και πριν αλληλοευχηθώμεν ''Χρόνια Πολλά'',και ''Του χρόνου ελεύθεροι'',επεστρέψαμεν όλοι εις τους οίκους μας,ως άλλοι ''Ποιμένες της Βηθλεέμ...δοξάζοντες και αινούντες τον Θεόν επί πάσιν οις ήκουσαν και είδον'' (Λουκά β΄).

 Περιοδικό:''ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ'', του αειμνήστου Μητροπολίτη Πενταπόλεως κ.Καλλιοπίου της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών.Τεύχος 1,Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος 1976,Έτος Α΄,Σελίδες 5-8.


Περιοδικό ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ

ΟΡΘΟΠΡΑΞΙΑ

Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ 2023 (Ομιλία π. Νικολάου Δημαρά)

 

ΘΑΥΜΑΣΤΗ ΜΕΤΑΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΠΑΤΡΙΟ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ 14 ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΒΛΑΧΩΝ ΤΣΟΜΠΑΝΗΔΩΝ ΣΤΟΥΣ ΠΟΤΑΜΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ


Θαυμαστὴ μεταστροφὴ στὸ Πάτριο ἑορτολόγιο 14 οἰκογενειῶν Βλάχων τσοπάνηδων στοὺς Ποταμοὺς Δράμας.

Σ
τοὺς Ποταμοὺς Δράμας ζοῦσε ὁ μακαριστὸς π. Ἀνδρέας Ἀνδρεάδης ἀπὸ τὸν Πόντο, ὁ ὁποῖος ἦταν ὁ μόνος ποὺ παρέμεινε μὲ τὸ Παλαιὸ ἡμερολόγιο, ἐνῶ τὸ ποίμνιό του στοὺς Ποταμοὺς τὸν ἐγκατέλειψε σύσσωμο καὶ ἀκολούθησε τὸ Νέο ἡμερολόγιο, μὲ νέο ἐφημέριο. Διαβάζουμε ἀπὸ τὰ Πάτρια:  

«Ὁ παπᾶ Ἀνδρέας ἀπεσύρθη στὸ σπίτι του καὶ ἐκεῖ διάβαζε τὶς Ἀκολουθίες τῶν Κυριακῶν καὶ τῶν Ἑορτῶν, ἐξυπηρετώντας 3-4 μόνο ποὺ δὲν δέχτηκαν τὸ νέο ἡμερολόγιον. Ἀργότερα, κατὰ τὸ 1930 προσετέθηκαν στὸ μικρὸ ποίμνιό του καὶ ἄλλες 14 οἰκογένειες, Βλάχοι τσοπάνηδες, ποὺ εἶχαν τὶς καλύβες τους καὶ τὰ μαντριά τους πιὸ ἔξω ἀπὸ τοὺς Ποταμούς.
Ἡ ἐπιστροφὴ τῶν οἰκογενειῶν αὐτῶν ἔγινε κατὰ θαυμαστὸν τρόπον, δηλαδὴ μὲ θαῦμα! τὴν παραμονὴ τῶν χριστουγέννων, μὲ τὸ νέο ἡμερολόγιον, οἱ 14 οἰκογένειες τῶν Βλάχων ἑτοιμάζοντο γιὰ τὴν μεγάλη ἑορτὴ τῶν χριστουγέννων. τὸ χιόνι ἐκάλυπτε ὁλόκληρη τὴν περιοχή. Ἡ νοικοκυρὰ μιᾶς οἰκογενείας ἔστειλε τὸ κορίτσι της μὲ ἕνα σταμνὶ νὰ φέρη νερὸ ἀπὸ τὴν πηγή, ποὺ ἦταν πιὸ κάτω ἀπὸ τὶς καλύβες τους. Ἡ κοπελλιὰ χαρούμενη καὶ ξέγνοιαστη πήγαινε στὴ πηγὴ σιγοψάλλοντας τὰ κάλαντα τῶν χριστουγέννων. Στὸ δρόμο συνάντησε ἕναν σεβάσμιο γέροντα μὲ λευκὰ γέννεια καὶ μαλλιά, ὁ ὁποῖος τὴν σταμάτησε καὶ τὴν ρώτησε:
-Τὶ ψάλλης, κόρη μου;.
-Τὰ κάλαντα, παπούλη! Καὶ μὲ τὴν ἁπλότητα καὶ τὸν αὐθορμητισμὸ τοῦ παιδιοῦ τοῦ εἶπε:
-Ξέχασες, παπούλη, ὅτι αὔριο ἔχουμε χριστούγεννα;
 Κόρη μου, τῆς λέγη ὁ ἄγνωστος Γέροντας, χριστούγεννα θὰ ἔχετε μετὰ 13 ἡμέρες καὶ τότε νὰ τὰ γιορτάσετε γιὰ νἄχετε τὴν εὐχή μου.
Ἡ κοπελλιὰ προσπέρασε τὸν Γέροντα καὶ πῆγε στὴν πηγή, καὶ ἀφοῦ γέμισε τὸ σταμνί της γύρισε πίσω, ψάχνοντας γιὰ τὸν παράξενο Γέροντα ποὺ εἶχε χαθῆ. Φθάνοντας στὴν καλύβα της ρώτησε τὴ μάννα της ἂν εἶδε τὸν Γέροντα. Στὴν ἀρνητικὴ ἀπάντηση τῆς μάννας της, διηγήθηκε τὴν συνάντησή της μὲ τὸν ἄγνωστο Γέροντα καὶ ὅσα ἀκριβῶς τῆς εἶπε.
Βγῆκαν τότε μαζὶ καὶ ἀπὸ καλύβα σὲ καλύβα ρωτοῦσαν ἂν κανεὶς εἶδε τὸν σεβάσμιο Γέροντα, λέγοντάς τους τὶ ἀκριβῶς εἶπε στὴ κοπελλιά. Βγῆκαν τότε ὅλοι μαζὶ ψάχνοντας στὸ χιόνι μήπως ἀνακαλύψουν πατημασιές, πρᾶγμα ποὺ δὲν βρῆκαν. τότε κατάλαβαν πὼς ὁ ἄγνωστος Γέροντας ἦταν κάποιος Ἅγιος ἢ ὁ Προφήτης Ἠλίας, ὁ ὁποῖος τοὺς καλοῦσε νὰ ἐπιστρέψουν στὴν Ὀρθοδοξία καὶ στὶς Ἱερὲς Παραδόσεις της».

Περιοδικό:''ΤΑ ΠΑΤΡΙΑ'', του αειμνήστου Μητροπολίτη Πενταπόλεως κ.Καλλιοπίου της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών.

(Τόμος Θ΄, 1993, σελ. 37-39).

Πηγή ἀπό τό περιοδικό ''ΑΡΧΕΙΟΝ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΑΓΩΝΟΣ'' μέ τίτλο: «Ἡ διὰ Θαυμάτων Ἔγερση τοῦ Ἱεροῦ μας Ἀγώνα» τεῦχος 4 / ἔτους 2016, (σελ.34-37,θαύμα ΚΒ).