† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)
† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ ! ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !  ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !
✞ Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος ✞

Πέμπτη 17 Αυγούστου 2023

"Δεν είναι ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ που θα μας καταστρέψει" - Eπιστολές του Γέροντα Ιωάννη της Μονής των Σπηλαίων (Ε΄ Αποσπάσματα)


Σεβασμιώτατε, αγαπητέ Δέσποτα!

Ευλογείτε! Ευχαριστώ για την αγαθή μνήμη. Το γράμμα σας το έλαβα και με τον ίδιο πατέρα Ι. στέλνω απάντηση. Ο καιρός, στον οποίο μας έφερε ο Κύριος να ζήσουμε, είναι ταραχωδέστατος – σύγχυση, ταραχή και αταξία συγκλονίζουν το ακλόνητο, αλλά αυτό ακόμη δεν είναι το τέλος. Μπροστά υπάρχουν ακόμη πιο δύσκολοι καιροί.

Η Εκκλησία, κατά την υπόσχεση του Σωτήρος, θα ζει και θα επιτελεί τη μεγάλη και σωτηριώδη διακονία της μέχρι την τελευταία μέρα της ζωής του κόσμου και γι' αυτό η φωνή της Εκκλησίας μέσω της ορθής, κατά τους κανόνες, ιεραρχίας είναι η φωνή του Θεού.

Στην Εκκλησία έχουμε πίστη στη φωνή της Εκκλησίας, όχι σε έναν άνθρωπο, έστω ενάρετο, ούτε σε μια ομάδα προσώπων ομονοούντων, ούτε σε όνειρα ή σε οράματα. Η Εκκλησία δεν μπορεί να κρυφτεί στο υπόγειο, καθώς τότε θα σταματήσει να είναι για τον λαό όσα πρέπει να είναι. Γι' αυτό πρέπει να περιμένουμε την απόφαση του Αγιωτάτου και μόνο τότε να προσανατολίσουμε τον λαό. Διότι αλλιώς μπορεί να πέσουμε σε αμάρτημα φοβερό κατά της Εκκλησίας: άθελά μας οργανώνουμε σχίσμα.

Δεν μπορούμε, δεν έχουμε δικαίωμα να πάρουμε πάνω μας ό,τι δεν μας έχει δοθεί από τον Θεό. Αυτό επιτάσσει το κατά Θεόν φρόνημα. Αν όμως αρχίσουμε να σκεφτόμαστε κατ' άνθρωπον, τότε θα είμαστε εντελώς αναπολόγητοι.

Ο Θεός βλέπει την καρδιά του ανθρώπου και η ζωή του καθενός είναι καθαρή απεικόνιση του τι γίνεται στην καρδιά του. Το σημείο του σταυρού είναι η μοναδική σφραγίδα που έχει πάνω μας πνευματική δύναμη. Ο σταυρός μας, η πάλη με την αμαρτία, οι ασθένειες, η συμπάθεια, η συμπόνια προς τον πλησίον, η ζωή κατά Θεόν - όλα αυτά μαρτυρούν ότι φέρουμε πάνω μας τη σφραγίδα του Θεού. Τι είναι η τεχνολογία, οι υπολογιστές, η επιθυμία των ανθρώπων (ακόμα και του εχθρού) να μας υποδουλώσουν στην επιρροή τους, στη σφραγίδα τους; Ένα τίποτα είναι συγκριτικά με τη μεγάλη σφραγίδα, που μας έδωσε ο Σωτήρας προς σωτηρία.

Πού είναι η πίστη μας στη σωτηριώδη μας σφραγίδα; Μυστικά από εμάς μπορούν να μας κάνουν ό,τι θέλουν, αλλά αυτό δεν θα έχει καμία δύναμη και αξία: ιλαρόν δότην αγαπά ο Θεός και ο εχθρός εκούσια θέλει να τον υπηρετεί η ψυχή μας. Εμείς επιλέγουμε τον δρόμο εκούσια, με αγάπη και επιθυμία.

Να τι απλό παράδειγμα θα κοιτάξουμε: Ένας άνθρωπος νοσηλεύεται στο νοσοκομείο με την ελπίδα να σηκωθεί από την κλίνη της ασθενείας, αλλά εκεί του κάνουν θανατηφόρα ένεση αντί της θεραπευτικής. Θα παρουσιαστούν στον Θεό τόσο ο κεκοιμημένος όσο και αυτός που τον βοήθησε να πεθάνει. Πώς θα κριθούν; Πόσοι διάκονοι του Θεού πέθαναν στα δύσκολα χρόνια με βίαιο απαγχονισμό και όλοι λογίζονται ως μάρτυρες, ενώ οι αυτόχειρες καταστρέφονται στην αιωνιότητα; Να που το ίδιο συμβαίνει καθημερινά στη ζωή.

Κάποιοι θα ζήσουν μέχρι αυτή την ανοιχτή επιλογή: ή πίστη ή ψωμί. Αλλά η επιλογή του δρόμου της ζωής (ή πίσω από τον Θεό ή κατά του Θεού) γίνεται στη ζωή κάθε ανθρώπου και πριν και τώρα και μέχρι το τέλος των ημερών της ζωής. Μόνο που στη ζυγαριά δεν έχει ακόμα τοποθετηθεί ένα κομμάτι ψωμί. Αλλά κι αυτός ο καιρός θα έρθει. Πότε; Κύριος οίδε! Όσο περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν τη ζωή κατά του Θεού, τόσο γρηγορότερα πλησιάζει η τελική επιλογή. Η γη θα σταματήσει να γεννά ψωμί, λόγω της κακίας όσων ζουν πάνω της. Όλη η φύση βοά προς τον Θεό για τις ανθρώπινες ανομίες. Ο αγρός της ζωής θα γεμίσει αγκάθια και χορτάρια, αλλά εμείς είμαστε εργάτες σε αυτό τον αγρό, εργάτες στο χωράφι του Θεού.

Το πνεύμα του Θεού πρέπει να φυλάξουμε, αυτό είναι χαρά, ειρήνη, αγάπη, εγκράτεια κ.λπ., εν Θεώ και κατά Θεόν. Μόνο αυτό θα μείνει ανέγγιχτο από την τελική φωτιά και μόνο αυτό θα μαρτυρά για την επιλογή της καρδιάς μας, ενώ οι ταυτότητες, τα διαβατήρια, οι αριθμοί, οι σφραγίδες θα καούν όλα και δεν θ' αφήσουν ίχνος.

Ναι, αναμφίβολα ο κόσμος σε τελική ταχύτητα τρέχει προς το τρομερό κριτήριο. Η μάχη είναι ορατή και οφθαλμοφανής, όμως είναι μάχη για την ψυχή και όχι για κάτι άλλο. Και χωρίς τη δική μας συμμετοχή, όλα αυτά συμβαίνουν και τώρα - πόσω μάλλον στο τελικό στάδιο, όταν θα πρέπει να δώσουμε απάντηση στο «πώς πιστεύουμε;».

Δικό μας καθήκον είναι να διαφυλάξουμε την Εκκλησία από το σχίσμα και τις αιρέσεις.



***

 

Αγαπητή εν Κυρίω Μ. Π.

Στο άγιο Ευαγγέλιο υπάρχει μια σχετική απάντηση του Σωτήρα σε μια ερώτηση, που επιχειρούσε να Τον «πειράξει»: «Ἀπόδοτε τα Καίσαρος Καίσαρι και τά τοῦ Θεοῦ τῷ Θεῷ».

Το διαβατήριο κι οι ταυτότητες είναι κάτι ανθρώπινα, ο Θεός χρειάζεται μόνο την καρδιά μας. Αν ζούμε στην κοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, πρέπει να υποτασσόμαστε στους νόμους της κοινωνίας. Πάρτε και το διαβατήριο και τη σύνταξη – είναι η φροντίδα του Κυρίου για σας, για να έχετε υποστήριξη στα γηρατειά σας.

 


***

 

Δούλη του Θεού Β.!

Να που την αμαρτία κανείς δεν τη φοβάται πρωτίστως αυτοί που σπέρνουν φόβους και ταραχή στις ψυχές των απλών ανθρώπων. Μα τι σχέση έχει το διαβατήριο με τη σωτηρία;

Επιπλέον, λάβετε υπόψη σας και το εξής: στο παλιό διαβατήριο απεικονιζόταν το μασωνικό σύμβολο και το είχαν όλοι – και οι απλοί και οι ψευδόσοφοι, Τώρα στο διαβατήριο απεικονίζεται ο άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, αλλά μας συμβουλεύουν να μην το πάρουμε, σκορπίζοντας παντού ταραχή.

Ένα θα σας πω: μόνο την αμαρτία πρέπει να φοβάστε, τα έγγραφα είναι δουλειά του κράτους, αφού ζούμε στη γη. Ο Κύριος από εμάς περιμένει ορθή πίστη από την ψυχή, αλήθεια από τη γλώσσα και ακεραιότητα από το σώμα. Να σώζεστε.



***



Αγαπητέ εν Κυρίω Α.!

Το αίτημα για προσευχή θα το εκπληρώσω.

Τι να περιμένουμε τους έσχατους καιρούς, αφού η δική μας έσχατη ημέρα θα έρθει νωρίτερα. Γι' αυτό να ζείτε κατά τον λόγο των αγίων Πατέρων, ενθυμούμενος τη δική σας έσχατη ημέρα. Τότε και το κάπνισμα θα κόψετε και τη σκέψη του ποτού θα διώξετε, αν πράγματι φοβάστε τους έσχατους καιρούς. Γιατί όλο φλυαρία είναι όλοι, αλλά στην πράξη δεν υπάρχει ίχνος φόβου Θεού. Ορίστε, φοβόμαστε τον εχθρό και τη σφραγίδα του, αλλά οι ίδιοι τον υπηρετούμε με ζήλο.

Ο Θεός να σας δώσει σοφία και να στερεώσει μέσα σας τη μνήμη θανάτου, τον φόβο του Θεού και την ενθύμηση της μετά τον τάφο ζωής.

(συνεχίζεται)

Πηγή

Τρίτη 15 Αυγούστου 2023

Άγιος Κύριλλος Λούκαρις - Διάλογος κατά των Ιησουιτών (1616)

   Αγ. Cyril Lucaris (+1638)


(Σήμερα, 1η Αυγούστου του Ιουλιανού ημερολογίου, παρουσιάζεται διαδικτυακά για πρώτη φορά η αγγλική μετάφραση αυτού του σπουδαίου έργου του Ιερομάρτυρα Κύριλλου Λούκαρη (+1638). Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον αδελφό Χριστόφορο Γκόρμαν για την επίβλεψη του κειμένου. 
Nikolaos Mannis - nikolaosmannis@gmail.com )

Διάλογος κατά των Ιησουιτών (1616) [1]

Ένας σύντομος διάλογος, στον οποίο παρουσιάζεται αναλυτικά ο κίνδυνος που πρόκειται να προκαλέσει μεγάλη ζημιά και ζημιά, με το πέρασμα του χρόνου, στην Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης λόγω της παρουσίας των Ιησουιτών στο Γαλατά [2 ] . Περιλαμβάνει επίσης μια σκέψη για το πώς μπορεί να είναι δυνατό να εξαλειφθεί αυτός ο μεγάλος κίνδυνος. Τα πρόσωπα του διαλόγου είναι ο Ζηλωτής (Ζ) και ο Φιλάθης (Π) [«εραστής της αλήθειας»].

Ζ . Γεια σου Φιλάρεθε! Σε έψαχνα πολύ καιρό για να σε ρωτήσω και να με συμβουλέψεις αν είναι σωστό και δίκαιο να πεθάνει κάποιος για τα αληθινά του δόγματα, τα οποία έχει λάβει από τους πατέρες του. Έχω ακούσει από τα πρώτα μου χρόνια ότι είναι καλύτερο να πεθάνει κάποιος παρά να παραβιάζει την αλήθεια. Γι' αυτό σε αναζήτησα και σε παρακαλώ να μου πεις αν όντως πρέπει.

Π . Θαυμάζω, ω Ζηλωτή, πώς έρχεσαι και με συναντάς με τόση βιασύνη και τόση προθυμία, και παρόλο που δεν με άφησες καν να απαντήσω τον χαιρετισμό, με ρωτάς πράγματα για τα οποία αναρωτιέμαι τι σε αναγκάζει να με ρωτήσεις.

Ζ . Ρωτάω γιατί βλέπω ότι ήρθε η ώρα να πεθάνω, γιατί τόσον καιρό που ήμασταν κάτω από τον τουρκικό ζυγό διατηρήθηκαν ανέπαφα τα δόγματά μας και η Ορθοδοξία μας, ενώ τώρα πρόσφατα ήρθαν οι λεγόμενοι Ιησουίτες και με πολλή πονηριά και υποκρισία. προσπαθούν να τους ανατρέψουν και να τους καταργήσουν όλους. Αυτό βλέπω και νομίζω ότι είναι καλύτερο να πεθάνει κάποιος παρά να ζήσει.

Π . Αυτό λοιπόν είναι που σε στενοχωρεί και σε στεναχωρεί τόσο; Αν σας ενδιέφερε, θα σας έλεγα αυτά που πρόσεξα, πώς έγραψαν κάποιοι σοφοί ανάμεσά τους για αυτούς τους Ιησουίτες, οι οποίοι, αν και εκ πρώτης όψεως φαίνονται ταπεινοί, είναι στην πραγματικότητα πονηροί και λύκοι. και, όπως είπαν εκείνοι οι σοφοί, είναι ικανοί να συντρίψουν ακόμη και ένα βασίλειο, πόσο μάλλον τα δικά μας δόγματα και τη δική μας Εκκλησία! Αλλά φοβάμαι ότι δεν είναι καλό για μένα να μιλάω περισσότερο, και γι' αυτό σιωπώ.

Ζ . Οχι! Σε παρακαλώ μην μου κρύβεις αυτά που έχεις ακούσει από αυτούς, γιατί ξέρω ότι είναι πολύ ωφέλιμο για μένα και για όλους όσους ακούνε αυτά τα πράγματα. Ο καθένας πρέπει να ξέρει τι να αποφασίσει σε αυτή την περίπτωση.

Π . Μου φαίνεται, όπως είπα, ότι δεν είναι καλό, γιατί θα φανεί κακό σε πολλούς από τους ανθρώπους μας. Και γι' αυτό σιωπώ.

Ζ . Μη νομίζετε ότι σε κάποιους θα φανεί κακό, αλλά σε πολλούς θα είναι ωφέλιμο, αν όντως όσα έχουν ακουστεί είναι σίγουρα αληθινά.

Π . Αυτοί οι σοφοί μίλησαν τόσο αληθινά που τίποτα δεν είναι πιο αληθινό.

Ζ . Να είσαι σε εγρήγορση, λοιπόν, μήπως κρύψεις την αλήθεια, αν δεν θέλεις να σηκώσεις αμαρτία και βάρος στην ψυχή σου.

Π . Με τέτοια λόγια που μου μιλάς, με αναγκάζεις να υπακούσω στο θέλημά σου, καθώς θεωρώ ότι αν αυτά που θέλω να σου πω από το στόμα αυτών των σοφών, μάθουν άλλοι από σένα, θα ξέρουν καλύτερα το νόημα. και ο σκοπός αυτών των ανθρώπων, δηλαδή των Ιησουιτών, και στο θέμα αυτό να είμαστε προσεκτικοί απέναντί ​​τους, όσο αυτό μπορεί να επιτευχθεί.

Ζ . Σε παρακαλώ, μην καθυστερείς να εκπληρώσεις το θέλημά μου, όπως οφείλεις, εσύ που είσαι φίλος και καλός Χριστιανός.

Π . Συνάντησα χθες δύο σοφούς ανθρώπους, των οποίων τα ονόματα θα μάθετε αν σας πω. Προς το παρόν όμως δεν θα αναφέρω τα ονόματά τους. Καθώς μιλούσαν για πολλά διαφορετικά θέματα, ήμουν πολύ χαρούμενος με αυτό που άκουγα. Έφτασαν όμως στο σημείο να μιλούν για θέματα πίστης και γνώριζαν και οι δύο ότι η Ανατολική Εκκλησία, αν και υπέστη πολλές ταραχές από αιρετικούς, πάντα υπερασπιζόταν και στηρίζεται στην Ορθοδοξία. Αλλά είπαν ότι αυτή η Εκκλησία είναι τώρα πολύ ατυχής, γιατί δεν υπηρετεί από σοφούς, αλλά την κυβερνούν ανίδεοι που δεν γνωρίζουν το καθήκον τους όσον αφορά τη διαχείρισή της, και που η μόνη τους φροντίδα είναι η φιλαργυρία και η λεηλασία και η αδικία και τίποτα καλό. σε τέτοιο βαθμό που είπε (ο πρώτος σοφός) "Δεν βλέπω πλέον με ποιον τρόπο μπορεί ο Θεός να βοηθήσει αυτή την Εκκλησία εξαιτίας αυτού, ούτε πώς οι Χριστιανοί μπορούν να δουν οποιοδήποτε όφελος από μια τέτοια Εκκλησία, όπου ο λόγος του Θεού, η αγιότητα, η δικαιοσύνη και καμία απολύτως άλλη αρετή δεν υπάρχει, όπως θα έπρεπε στον Χριστιανισμό» . Αυτό είπε ο πρώτος σοφός, στον οποίο ο άλλος απάντησε λέγοντας ότι "αυτή είναι μια καλή και συνετή θεωρία και μακάρι να υπήρχε τρόπος να τη διορθώσω. Από την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους, μετά από λίγα χρόνια άρχισε αυτή η αναταραχή σε αυτήν την Εκκλησία, και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Και αν οι Ανατολικοί πάντα στέκονται και υποστηρίζουν ότι έχουν την Εκκλησία και τους υποστηρίζει η ελπίδα ότι θα στείλει ο Θεός, ίσως την κατάλληλη στιγμή, κάποιος να την καθαρίσει, και αυτή η συνεχής αναμονή παρηγορεί τους φτωχούς ότι έχουν την Εκκλησία, αλλά τώρα κινδυνεύει να εξαφανιστεί, για να μην έχουν τώρα την Εκκλησία οι Ανατολικοί. Αν ρωτήσεις ποιος είναι ο λόγος, σου απαντώ ότι οι Ιησουΐτες χρησιμοποιούν κρυφά όλα τα πονηρεία τεχνάσματα της δικής τους υποκρισίας, με σκοπό τη διάδοση της εξουσίας του Πάπα παντού. Και βρίσκοντας την ευκολία με την οποία μπορούν να δράσουν στην Τουρκία, αφού οι Τούρκοι είναι ένας λαός που δεν ασχολείται ιδιαίτερα με τις υποθέσεις των χριστιανών -εκτός αν κάποιος τους διαφωτίσει, αλλά παρόλα αυτά πέφτουν εύκολα στην τύφλωση- θεώρησαν ότι αυτή είναι η πιο εύκολη προσέγγιση προς την Ανατολή. Στην αρχή έζησαν στη Χίο, όπου ίδρυσαν σχολείο και προσηλυτίσανε τους μισούς ιερείς και λαϊκούς στις απόψεις και τη θρησκεία τους, περιφρονώντας την [κανονική] τάξη και τα δόγματά μας και υποστηρίζοντας τις παπικές θεωρίες. Από εκεί ήρθαν στην Κωνσταντινούπολη και εγκαταστάθηκαν στο Γαλατά. Πρώτα πλησίαζαν τα παιδιά, ώστε μέσω αυτών να προσηλυτίσουν τους γονείς τους. Στη συνέχεια, με μυστικές συμβουλές και με οικονομική υποστήριξη, συστήνουν με κάθε τρόπο και προάγουν στην επισκοπή τους λατινόψυχους και άλλους απατεώνες που μορφώθηκαν στη Ρώμη, που παρίσταναν τους υπάκουους στον Πάπα. Έτσι, με την προτροπή και τη βοήθειά τους,[3] . Με τον ίδιο τρόπο πάλι, με υποκίνηση των Ιησουιτών και τη βοήθειά τους, μητροπολίτης Χριστιανουπόλεως έγινε κάποιος π. Νικόλαος, άνθρωπος μεγάλης απροσεξίας, ανάξιος να ποιμαίνει όχι μόνο ανθρώπους, αλλά και χοίρους [4 ] . Αφήνω έξω τα άλλα του κακουργήματα, γιατί δεν είναι σχετικό να τα αναφέρω. Επειδή όμως διαδίδουν ανοιχτά και χωρίς ίχνος ντροπής ότι είναι παπικοί και ότι ο Πάπας είναι πρώτος και επικεφαλής της Εκκλησίας, γι' αυτό ακριβώς τους στηρίζουν οι Ιησουίτες και τους προάγουν σε αυτούς τους βαθμούς. Αλλά δεν ευθύνονται τόσο όσο αυτός που τους χειροτονεί, δηλαδή ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως [5]Πράγματι, αυτός είναι ο κύριος υπεύθυνος. Τι ξέρεις όμως; Τον έχουν παρασύρει και στις απόψεις τους; Με ψεύτικες υποσχέσεις που του έδωσαν, και όπως εξαπάτησαν τον πατριάρχη Νεόφυτο [6]με χορδές από χάντρες και με μερικές εικόνες τυπωμένες σε χαρτί, και όπως εξαπατούν με τέτοια πράγματα και παρασύρουν τον κόσμο, έτσι μπορεί να ξεγελάσουν με τα ψέματά τους τον παρόντα πατριάρχη. Δεν είμαι όμως βέβαιος γι' αυτό, γιατί όποια κι αν είναι τα λάθη και οι παρανομίες του πατριάρχη, ως προς τις χειροτονίες τέτοιων ανάξιων και μάλιστα λατινόφιλων, γνωρίζει ποιοι είναι. Ας είναι όμως. Τώρα δεν μιλάμε μόνο για τους Ιησουίτες, αλλά για το πώς σχεδιάζουν να μας υποδουλώσουν εντελώς και κάνουν χειροτονίες των δικών τους ανθρώπων και τους κάνουν μέλη της Εκκλησίας μας. Τώρα όμως θα δείτε ότι σε λίγο ακόμη και ένας από αυτούς τους λατινόφρονες σκοπεύει να χειροτονηθεί πατριάρχης, γιατί το Πατριαρχείο στέκεται στην καταβολή του ειδικού φόρου στο τουρκικό κράτος. Οι Ιησουίτες μπορούν επομένως να πετύχουν, γιατί έχουν περισσότερα χρήματα από το πατριαρχείο και τις επισκοπές του. Απλώς δεν χρηματοδοτούν άσκοπα την αλλαγή του Πατριαρχείου. Έτσι, όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή γι' αυτούς, θα εγκαταστήσουν έναν λατινόψυχο πατριάρχη της επιλογής τους. Και τότε όλοι εκείνοι οι ιερομόναχοι που περιφέρονται στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης και του Γαλατά με κοινό μοναδικό σκοπό να έχουν εκκλησίες στη δική τους δικαιοδοσία (όπου μόνο φαινομενικά δεν θα είναι Ιησουίτες) υπό τον λατινόψυχο πατριάρχη, θα έχουν την πνευματική καθοδήγηση, θα διδάσκουν μαθήματα και δόγματα σε τέτοιο βαθμό που θα ακολουθούσε η πλήρης εκμηδένιση της Ορθοδοξίας της Ανατολικής Εκκλησίας. Και μην βιαστείτε να πείτε ότι «αυτό δεν έχει γίνει ακόμα», γιατί είναι σίγουρο ότι θα γίνει. Αυτό νομίζω, και νομίζω ότι είναι η χειρότερη από όλες τις καταστροφές, αφού οι αξιωματούχοι της Κωνσταντινούπολης δεν ανησυχούν, αλλά νοιάζονται μόνο για τον εαυτό τους. Από την άλλη, η γνώμη του κόσμου δεν θα έχει σημασία. Επιπλέον, οι πονηροί Ιησουίτες έχουν για μαθητές μερικούς αμαθείς, τους οποίους (με την κακία που τους χαρακτηρίζει) με τόση υποκρισία τους εξαπατούν και τους κάνουν να μοιάζουν με μαϊμούδες, γνωρίζοντας την αδυναμία του μυαλού τους που προέρχεται από την έλλειψη φυσικών προσόντων. . Αλλά τους φροντίζουν για να κερδίσουν την εύνοιά τους, να περιφέρονται στις αγορές και τις εκκλησίες, να διακηρύξουν τη σοφία και την ιερότητα των Ιησουιτών, δελεάζοντας τα καμένα παλικάρια να μαζεύονται κάθε Κυριακή στην εκκλησία των Ιησουιτών, όπως οι τυφλοί παραδίδουν το πρόβατα στους λύκους. Όλα αυτά, αν κάποιος τα σκεφτεί και τα σκεφτεί προσεκτικά,Αυτά ήταν, ω Ζηλωτή, τα λόγια εκείνων των σοφών, που είναι όντως αληθινά, αφού τα είπαν με μεγάλη επίγνωση και τα ίδια τα γεγονότα αποδεικνύουν ξεκάθαρα ότι είναι τόσο ακριβή και όχι διαφορετικά. Και σου το αποκάλυψα γιατί με πίεσε, ξέρεις.

Ζ . Ευχαριστώ, Φιλάλεθε, που αποκάλυψες εκείνες τις λεπτομέρειες που εγώ ο ίδιος δεν θα μπορούσα να γνωρίζω λεπτομερώς. Το μόνο που βλέπω είναι ότι τα δόγματά μας έχουν αρχίσει να καταπατούνται. Συλλογιζόμουν αυτή την κακία που περιβάλλει την Εκκλησία μας και τις ψυχές μας. Γι' αυτό, σε παρακαλώ, πες μου, συμβούλεψε με: Αξίζει κάποιος να πεθάνει ή και να ρισκάρει τη ζωή του παλεύοντας γι' αυτούς, για να σταματήσει η καταπάτηση των δογμάτων μας και της Εκκλησίας μας;

Π . Δεν είναι καθόλου άστοχη η ερώτησή σου, Ζηλωτή, αφού προέρχεται από τον ζήλο της καρδιάς σου. Αλλά το να πεθάνεις και να βάλεις τον εαυτό σου σε κίνδυνο, όπως λες, λίγα ωφελείς στους άλλους αδελφούς σου. Με τα λόγια και τις πράξεις σου λοιπόν, αγωνίσου, αν μπορείς, να ξυπνήσεις τους Χριστιανούς, εκεί που κοιμούνται, ώστε να αντιληφθούν το λάθος και το κακό που κινδυνεύει να γίνει. Και με αυτόν τον τρόπο είναι εύκολο, αν πράγματι ο Θεός μιλάει στις καρδιές των πιστών, όπως μίλησε στις καρδιές των κυρίων της Βενετίας και έδιωξε τους Ιησουίτες από τα μέρη τους. Έτσι με τον ίδιο ακριβώς τρόπο κι αυτοί, αν δεν τους διώξουν από την Κωνσταντινούπολη, τουλάχιστον βγάλτε τους από την καρδιά τους. Αυτό είναι το κατάλληλο αυτή τη στιγμή και τίποτα άλλο.

Ζ . Καλά τα λες, αλλά δεν ξέρω τι λόγια να χρησιμοποιήσω για να ξυπνήσω τις καρδιές των ανθρώπων που δεν καταλαβαίνουν τι συμβαίνει. Γι' αυτό, επικαλούμαι όλη σου την καλοσύνη, μάθε με να λέω αυτό που πρέπει.

Π . Μου ζητάτε να κάνω κάτι για το οποίο δεν έχω τα προσόντα να κάνω, δηλαδή να σας υποδείξω τι είναι κατάλληλο να τους πω. Αλλά στην ομιλία σας μην χρησιμοποιείτε τόσα πολλά ρητορικά σχήματα, αλλά απλά πείτε τους την αλήθεια, με τον εξής τρόπο:Έλληνες και γνήσια παιδιά της Ανατολικής Εκκλησίας, αν και βρεθήκαμε χωρίς βασίλειο (είτε λόγω δικών μας σφαλμάτων, είτε από το θέλημα του Θεού, που ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να κατανοήσει) και χωρίς πλούτη και ανέσεις αυτού του κόσμου, δεν πρέπει τουλάχιστον ποτέ να προδίδουμε την αρχοντιά της ψυχής μας, που με κανέναν άλλο τρόπο δεν προδίδεται, παρά μόνο όταν υποκύπτουμε στα λόγια πονηρών και υποκριτών και αρνούμαστε τα δόγματα των πατέρων μας, ακολουθώντας ξένα δόγματα, που ούτε οι πατέρες μας ούτε εμείς γνωρίζαμε. . Και αυτά δεν είναι τίποτα άλλο από αυτά που μας προβάλλουν οι λεγόμενοι Ιησουίτες, άνθρωποι που μπορούν με λόγια και έργα να εξαπατήσουν και να κοροϊδέψουν και να παραπλανήσουν σύμφωνα με το σχέδιό τους ολόκληρο τον λαό μας, μέσα στην απλότητα και την άγνοιά μας. Λοιπόν, δεν πρέπει να είμαστε ανόητοι και να προδίδουμε την ευπρέπειά μας εμπιστευόμενοι τέτοιους ανθρώπους. Θυμηθείτε, Έλληνες, τι συνέβη στο παρελθόν και συνειδητοποιήστε καλά ότι οι Λατίνοι δεν ήταν ποτέ φίλοι του έθνους μας. Ο Πάπας και οι υπερασπιστές του ήταν πάντα εχθροί της φυλής μας, επιθυμώντας πάντα την απώλεια του βασιλείου μας, αφού έχουν αποδείξει την κακία τους απέναντί ​​μας σε διάφορες περιπτώσεις. Και για να μην μακρηγορώ, σιωπώ για τα υπόλοιπα, εκτός από ένα πράγμα που θέλω να σας θυμίσω, από το οποίο θα καταλάβετε τις διαθέσεις τους. Την ώρα που ο σουλτάνος ​​Μεχμέτ Β' ήταν σε πόλεμο με την Κωνσταντινούπολη και την είχε αποκλείσει, κάνοντας κάθε κόλπο για να πάρει την Κωνσταντινούπολη, έκανε και το εξής: Πέρασε τέσσερα πλοία (από όπου είναι το Νεόκαστρο) από ξηρά και τα έσυρε στο άλλο μέρος. όπου είναι ο Αρσανάς, με πολύ κόπο και βάσανα, γιατί η αλυσίδα δεν τους άφηνε να περάσουν από τη θάλασσα. Και όταν τους είδαν οι Κωνσταντινουπολίτες, αποφάσισαν να κάψουν τα πλοία τη νύχτα. Και σαράντα νεαροί πρίγκιπες συμφώνησαν να πάνε να κάνουν αυτή την επιχείρηση στο όνομα του Θεού. Και μπήκαν στη βάρκα το βράδυ και ξεκίνησαν. Και οι Λατίνοι, που είχαν τον έλεγχο του Γαλατά, τους είδαν και τους πρόδωσαν στον σουλτάνο Μεχμέτ. Και εκείνοι οι καμένοι ευγενείς, χωρίς να αναλογιστούν πώς είναι προδότες οι Λατίνοι, πήγαν γενναία και έπεσαν σε έτοιμη παγίδα. Και από αυτό η ελπίδα των Ρωμαίων[7]χάθηκε και δεν υπήρχε πλέον καμία πιθανότητα να γλιτώσει η Κωνσταντινούπολη. Από αυτό μπορείτε να καταλάβετε τα συναισθήματα των Λατίνων προς τη δική μας φυλή. Τόσα χρόνια δεν έχουμε δει κανένα σημάδι καλοσύνης από αυτούς και τώρα τα τελευταία χρόνια πιστεύεις ότι θέλουν να κάνουν κάτι καλό για εμάς; Σε καμία περίπτωση! Για κανέναν άλλο λόγο δεν το κάνουν, Έλληνες άντρες, παρά για να μας εξαπατήσουν και να μας κάνουν υποτελείς του Πάπα. Κι αν δεν παρασύρουν τους συνετούς, τα καταφέρνουν με τους επιπόλαιους που ξεγελιούνται σε μια στιγμή. Σαγηνεύουν πρώτα τα παιδιά μας και σταδιακά τους πάντες. Έτσι είναι έξυπνοι οι Ιησουίτες στο να μας κοροϊδεύουν. Όταν μας μιλούν με γλυκά λόγια, κρύβουν το δηλητήριό τους. Όταν μας τιμούν εξωτερικά, τότε μας κοροϊδεύουν από μέσα. Όταν μας διδάσκουν, τότε δοκιμαζόμαστε. Όταν μας δίνουν χάρτινα εικονίδια ή χορδές από χάντρες, με αυτόν τον τρόπο μας παγιδεύουν. Όταν οργανώνουν κωμωδίες ή άλλες θεατρικές παραστάσεις, και μας καλούν να πάμε, μας κατηγορούν περιπαικτικά ότι είμαστε αμόρφωτοι και τρελοί και ανάξιοι. Με όλα αυτά διαπιστώνω, Έλληνες, ότι υπάρχουν πολλοί που συναναστρέφονται μαζί τους, αγνοώντας αυτά τα πράγματα. Αυτό είναι που μου καίει την καρδιά, πώς μας έχει κυριεύσει τέτοια άγνοια, ώστε να μην είμαστε άξιοι να διακρίνουμε το κακό που μας καταδιώκει. Και δεν εννοώ όλους τους Έλληνες, αλλά μόνο όσους συναναστρέφονται με τέτοιους υποκριτές και όργανα του Αντιχρίστου. Θα μου πείτε «αλλά παρέχουν στα παιδιά μας δωρεάν παιδεία, και μας διδάσκουν και το Ιερό Ευαγγέλιο, και γι’ αυτό βλέπουμε την προθυμία τους και μας αρέσει». Τόσα ξέρεις, τόσα κρίνεις και τόσα λες! Δεν ξέρεις όμως πόσος δόλος κρύβει όλη αυτή η προθυμία. Το μάθημα, που είναι χωρίς πληρωμή, είναι από μόνη της πληρωμή, αφού με αυτήν αγοράζουν την ψυχή και τη συνείδηση ​​των παιδιών μας. Η διδασκαλία που σου δίνουν είναι η παγίδα που σου στήνουν. Και οφείλετε, Έλληνες άνδρες, αφήνοντας τα υπόλοιπα, να μην ενθουσιαστείτε γιατί σας διδάσκουν, αλλά να ερευνήσετε αν σας ωφελεί το αντικείμενο της διδασκαλίας τους. Για να το διακρίνει κανείς εύκολα, θα πρέπει ίσως να εξετάσει τρία πράγματα: πρώτον, τι διδάσκουν, δεύτερον, τι πρόθεση έχουν όταν διδάσκουν και τρίτον, ποιος είναι ο τελικός τους στόχος. Στο πρώτο θα δείτε αν διδάσκουν αλήθεια ή ψέμα. Γιατί ξέρω ότι ανακατεύουν και τα δύο μαζί. Όταν, για παράδειγμα, σας λένε ότι ο Χριστός πήρε σάρκα και υπέφερε και σταυρώθηκε και αναστήθηκε και ανέβηκε για τη σωτηρία μας, σας λένε την αλήθεια. Όταν όμως σου λένε ότι είχε δώδεκα Αποστόλους και πρώτα απ' όλους τον Άγιο Πέτρο, σε αυτό το σημείο η αλήθεια μπερδεύεται. Όταν σας λένε ότι ο Πέτρος έχει τον Πάπα ως διάδοχό του και επομένως ο Πάπας είναι κύριος της Εκκλησίας, αυτό είναι ψέμα. Το ίδιο και για τα υπόλοιπα. Εξαιτίας αυτού πρέπει να προσέχετε τι σας διδάσκουν. Στο δεύτερο πρέπει να αναλογιστείτε την πρόθεσή τους. Επομένως, όταν σου λένε «η εκκλησία της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης είναι μία, και δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ μας», σας το λένε με κακή πρόθεση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλοι αυτοί, και οι Ιησουίτες και οι υπόλοιποι Λατίνοι, στα βιβλία που γράφουν για τη διδασκαλία, καταγγέλλουν εμάς τους Έλληνες ως σχισματικούς και αιρετικούς, αποστάτες, ψεύτες και κάθε υβριστικό χαρακτηρισμό, και ότι εμείς δεν έχουν την Εκκλησία, αλλά συναγωγή, όπως οι Εβραίοι. Έτσι μας παρουσιάζουν στην Ιταλία και στα δικά τους μέρη και τώρα εδώ μας λένε ότι η Εκκλησία μας και η εκκλησία τους είναι ένα; Αυτό, λοιπόν, το λένε με κακή και πονηρή πρόθεση, ακριβώς επειδή ισχυρίζονται ότι η Εκκλησία πρέπει να δέχεται στους κόλπους της τους εκλεκτούς και τους αμαρτωλούς. Έτσι, είναι δυνατόν να νομίζουν ότι εμείς είμαστε οι απορριφθέντες και αυτοί οι εκλεκτοί. Έτσι το λένε κακόβουλα. Κρίνετε το σκεπτικό τους για να καταλάβετε ότι αυτά που λένε είναι ανοησίες. Στο τρίτο, εξετάστε το σκοπό, ποιος είναι ο σκοπός του σχεδιασμού τους. Σκοπός τους είναι να μας οδηγήσουν κάτω από την τυραννία του Πάπα, ώστε να μας εξουσιάζει, να τον αναγνωρίσουμε ως Πρώτο και Κεφαλή, υβρίζοντας τον Χριστό μας και περιφρονώντας την Εκκλησία μας. Πρέπει να το σκεφτείτε αυτό, Έλληνες, και μετά να βγάλετε ένα συμπέρασμα για την καλοσύνη των υποκριτών. Αυτούς που θεωρείς τόσο ταπεινούς, αναστάτωσαν βασίλεια, έκαψαν έθνη, προκάλεσαν αιματοχυσία, δεν έκαναν ούτε ένα καλό και ακόμα περιμένουμε να μας ωφελήσουν ενώ μας μισούν τόσο πολύ; Αφού προσποιούνται, είναι δυνατόν να σκοπεύουν να μας βοηθήσουν; Και είστε τόσο ανόητοι, Έλληνες, που δεν το σκέφτεστε αυτό; Μπορείτε να βρείτε τόσα πολλά παραδείγματα και έχετε ακούσει για την πονηριά τους. Είναι δυνατόν να αφήσεις ανεξέλεγκτους τους εχθρούς σου και των παιδιών σου, τους εχθρούς της σωτηρίας σου, τον λαό σου, τη χώρα σου και την πίστη σου και την Ανατολική Εκκλησία σου; Είναι δυνατόν να αφήσουμε αυτά τα λύματα να διαδώσουν την κακία και τα πονηρά του κόλπα; Μακάρι να μην συμβεί ποτέ αυτό, αγαπητοί μου, παρακαλώ. Βλέπεις τα σκυλιά; Αποφύγετε τα για να μην σας δαγκώσουν! Βλέπεις τους κακούς εργάτες; Απομακρυνθείτε πριν σπάσουν τα αμπέλια από τον αμπελώνα σας! Βλέπετε τη διαίρεση που απειλεί να καταστρέψει την Εκκλησία σας; τα δόγματα σου, η φυλή σου; Μακριά από αυτούς, μακριά από τέτοιες αλληλεπιδράσεις, από τις διδασκαλίες τους, αν δεν θέλετε να σας συμβεί απροσδόκητο κακό, εάν θέλετε να μείνετε σταθεροί στις παραδόσεις χωρίς ταραχές και σύγχυση, με τη μόνη ελπίδα ότι ο Θεός θα μας ελεήσει και παρηγορήστε μας, όταν Αυτός αποφασίσει". Αυτό, ω Ζηλωτή, νομίζω ότι πρέπει να τους πεις αυτή τη στιγμή. Μπορείς όμως να τελειοποιήσεις, αφαιρώντας και προσθέτοντας, ως μελετητής που είσαι, τον πιο χρήσιμο και τον πιο απαραίτητο, ώστε όσοι θα σε ακούσουν να ενημερωθούν με περισσότερη προσοχή.

Ζ. Σας ευχαριστώ για την τόσο σημαντική διδασκαλία σας, την οποία σκοπεύω να σώσω στη μνήμη μου ανέπαφη, όσο μπορώ, χωρίς προσθήκες. Και αν τα καταφέρω με αυτόν τον τρόπο, θα το πω ακριβώς όπως το άκουσα από εσάς, με την ελπίδα να ωφεληθούν πολλοί. Ώρα να φύγουμε, λοιπόν, με τη βοήθεια του Θεού.

Π. Σας εύχομαι καλή επιτυχία στις προσπάθειές σας.



[1] The original work (in Greek) was published in Α. Παπαδοπούλου-Κεραμέως, Ανάλεκτα ιεροσολυμιτικής σταχυολογίας, τόμος Α΄, Πετρούπολη, 1891, σ. 220-230.

[2] Μια γειτονιά της Κωνσταντινούπολης.

[3] Πρόκειται για τον Λατινόφιλο Νικηφόρο Μελλίσσηνο Κομνηνό.

[4] Πρόκειται για τον λατινόφιλο Νικόλαο Γοργογύρη, επίσης μαθητή του Ελληνικού Κολλεγίου Ρώμης.

[5] Την εποχή εκείνη Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ήταν ο λατινόφρων Τιμόθεος Β' (πατριάρχης από το 1612 έως το 1620).

[6] Ο Πατριάρχης Νεόφυτος Β' (πατριάρχης από το 1602 έως το 1603 και από το 1607 έως το 1612) ήταν επίσης λατινόφρων.

[7] Οι Έλληνες μέχρι τον 19ο αιώνα αυτοχαρακτηρίζονταν ως Ρωμαίοι.

Δευτέρα 14 Αυγούστου 2023

"Δεν είναι ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ που θα μας καταστρέψει" - Eπιστολές του Γέροντα Ιωάννη της Μονής των Σπηλαίων (Δ΄ Αποσπάσματα)

 

  Αγαπητέ εν Κυρίω Ν.!

Ο άνθρωπος, σε όποια εποχή και να ζει, θέλει δεν θέλει, κάνει την επιλογή που καθορίζει το μέλλον του στην αιωνιότητα. Αυτό έχει παραχωρηθεί από τον Θεό και δεν γίνεται να το σταματήσει ούτε το πιο παντοδύναμο χέρι, ούτε η πιο μαζική διαμαρτυρία. Ό,τι όρισε ο Θεός θα εκπληρωθεί χωρίς αμφιβολία. Όμως πότε, πώς; Αυτό δεν μας έχει δοθεί να το γνωρίζουμε και η Γραφή μάς αποτρέπει από την επιθυμία να το μάθουμε. Διότι το έχει θέσει ο Κύριος υπό τη δική Του εξουσία.

Ή μήπως ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός δεν ύψωσε την αρχιερατική Του προσευχή για όλες τις εποχές και για όλους τους πιστούς χριστιανούς; Διαβάστε προσεκτικά το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, κεφ. 17. Εκεί βρίσκεται η απάντηση σε όλες τις συγχύσεις μας, που δεν είναι κάτι άλλο παρά αμφιβολίες και ταλαντεύσεις της πίστης. Προσέξτε ιδιαιτέρως τα λόγια: «οὐκ ἐρωτῶ ἵνα ἄρῃς αὐτούς ἐκ τοῦ κόσμου, ἀλλ ̓ ἵνα τηρήσῃς αὐτούς ἐκ τοῦ πονηροῦ...». Όλη μας η θεία Λατρεία, όλη η Αγία Γραφή μιλούν για το ανίκητο όπλο της πίστης.

«Επί τόν Κύριον ὁ ἐσχηκώς ἐλπίδα, οὐ δείσει τότε, ὅτε πυρί τά πάντα κρινεῖ καί κολάσει» (Αντίφωνο β', Αναβαθμοί πλ. Δ' ήχου). Βέβαια, «οἶδε Κύριος εὐσεβεῖς ἐκ πειρασμοῦ ῥύεσθαι, ἀδίκους δέ τηρεῖν εἰς ἡμέραν κρίσεως κολαζομένους...» (Β' Πέτρ. 2,9).

Τώρα όμως κανείς δεν μιλά για τον Κύριο, κανείς δεν μιλά για την παντοδυναμία Του, το έλεος, την αγάπη. Μόνο ένα πράγμα ακούγεται τώρα, ότι ο εχθρός εξαπατά κι αν δεν μας εξαπατήσει σήμερα, θα μας εξαπατήσει αύριο. Μα δεν σας προκύπτει το ερώτημα: γιατί, όταν πάνω σε όλα τα τρόφιμα και τα αντικείμενα πρώτης ανάγκης έβαζαν τον ραβδωτό κώδικα με τα τρία εξάρια, γύρω υπήρχε κοινή σιωπή; Όλα όσα πωλούνται στην αγορά δεν τα κατάπιαμε και δεν τα μασάμε ακόμη; Και τους ραβδωτούς κώδικες τους έβγαλαν από το χαρτί της εφορίας και δεν χρειάζεται να γράψουμε δήλωση, αλλά ο θόρυβος ακόμη εξακολουθεί, δεν έχει τέλος, και το ψέμα πλέκει ψέμα, και οι άνθρωποι που έχουν απλή ψυχή, τρέχουν μακριά από την Εκκλησία με σύγχυση και τρόμου τρέχουν μακριά από τη σωτήρια κιβωτό που έχει τιμονιέρη τον ίδιο τον Κύριο. Ορίστε τι κλίμακας πλάνη σχεδίασε και υλοποιεί τώρα ο εχθρός.

Όσο για τους ραβδωτούς κώδικες: αν την παρούσα στιγμή τους κοιτάξουμε από την άποψη του πιστού ανθρώπου, τι να πούμε; Για τον άπιστο δεν είναι τρομακτικοί, διότι η άγνοια καθαυτή είναι η σφραγίδα της επικείμενης απωλείας, για την οποία ο άνθρωπος δεν σκέφτεται, αλλά και τον πιστό επίσης αυτά τα τρία εξάρια δεν τον απειλούν ακόμη, αφού στα χέρια μας, στην καρδιά μας και στον νου υπάρχει ακόμη ενεργή η θεία σφραγίδα: το σημείο του σταυρού, εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος καν θανάσιμόν τι πίωσιν, οὐ μὴ αὐτούς βλάψη.

Οἱ τῷ Σταυρῷ τειχιζόμενοι, τῷ ἐχθρῷ ἀντιτασσόμεθα, μή δειλιώντες τάς αὐτοῦ μεθοδείας καὶ ἐνέδρας Κύριε, ὅπλον κατά τοῦ Διαβόλου (όχι μόνο κατά των τριών εξαριών, αλλά κατά του ίδιου του διαβόλου) τον Σταυρόν σου ἡμῖν δέδωκας· φρίττει γάρ και τρέμει, μή φέρων καθορᾶν αὐτοῦ τήν δύναμιν, ὅτι νεκρούς ἀνιστῆ και θάνατον κατήργησε...

Όμως αυτό ισχύει αν έχουμε πίστη στον Θεό και ελπίδα αταλάντευτη. Χωρίς πίστη όλα είναι τρομακτικά και την ίδια τη ζωή δεν αξίζει να τη ζει κανείς.

Μήπως είναι τάχα η κληρονομιά της Εκκλησίας, η θεία Λατρεία, μια σύλληψη μόνο για δακρύβρεχτα συναισθήματα; Όχι, όχι κι όχι! Διότι ο λόγος του Θεού είναι ζωντανός και ισχυρός και πιο κοφτερός από κάθε σπαθί δίστομο... Ο άγιος Φιλάρετος (Ντροζντώφ) έλεγε ότι ακόμα και στο προφανές δεν θα πιστέψει, αν αυτό αντιτίθεται στη Γραφή. Να η δύναμη της πίστης!

Αγαπητέ Ν., ζήστε με πίστη. Να εργάζεστε στη δουλειά σας και να την κάνετε σαν υπακοή στον Θεό. Δεν είναι για όλους το να τρέχουν στην εκκλησία με τη σφουγγαρίστρα. Δεν θα γίνουν όλοι λειτουργοί στο Ιερό Βήμα, αλλά όσοι κληθούν από τον Θεό κι έχουν αγάπη στον αγώνα, διότι αυτή η διακονία είναι μαρτυρική.

Οι άνθρωποι χρειάζονται και μηχανικούς και γιατρούς και δασκάλους και όλοι είναι αναγκαίοι. Δεν υπάρχουν περιττοί άνθρωποι στον κόσμο. Σημασία δεν έχει τι κάνουμε, αλλά πώς το κάνουμε και στο όνομα ποίου. Σε αυτό βρίσκεται η σωτηρία. Όλα, όσα δεν συμφωνούν με την πίστη, είναι αμαρτία.

Συγχωρήστε με μεγαλόψυχα. Είμαι πια πολύ γέρος και ζω με παλιές αντιλήψεις και για την πίστη και για τη σωτηρία. Αλλά τις έβαλαν μέσα μου αυτές τις αντιλήψεις άνδρες του Θεού, άνδρες άγιοι, που συναριθμούνται πια στον χορό των Ρώσων νεομαρτύρων. Ορίστε, αυτό μου είναι αρκετό σε όλη μου τη μακρόχρονη ζωή.

Ζητώ τις άγιες ευχές σας για την αδυναμία μου.

 

                                                                           ***


Αγαπητέ π. Ν.

Παραθέτετε ένα πολύ καλό χωρίο του Θεοδώρου του Στουδίτου. Μας λέει λοιπόν, ότι όλοι οι άνθρωποι, σε όλες τις εποχές, κάνουν μια επιλογή στη ζωή τους: να προχωρήσουν από τη στενή οδό ή την ευρεία.

Στον Θεό δεν μπορεί να υπάρξει αδικία: όσοι έζησαν πριν την εμφάνιση αυτής της νέας τεχνολογίας και του συστήματος καταγραφής, θα σωθούν τάχα, ενώ οι μεταγενέστεροι θα χαθούν απαξ άπαντες, απλά και μόνο επειδή ζουν σ' αυτή την εποχή της Αποκαλύψεως.

Το πιο φοβερό πράγμα, που κρύβεται μέσα σ' όλα αυτά, είναι αυτή η ταραχή και η σύγχυση, που χτυπά τους πιστούς. Δεν έχουμε πια πίστη στη φωνή της Εκκλησίας. Όμως η Εκκλησία έχει νου συνοδικό. Η Σύνοδος προσευχήθηκε, εξέτασε το θέμα από όλες τις πλευρές και εκφράστηκε – αυτή είναι η φωνή της Εκκλησίας. Όμως εμείς, μη έχοντας πίστη, δεν δείχνουμε εμπιστοσύνη και ακούμε ιδιώτες, οι οποίοι ακόμα και πνευματοφόροι αν είναι, δεν παύουν να είναι άνθρωποι, άρα όχι προφυλαγμένοι από λάθη.

Υ.Γ. Προς το παρόν σε κανένα ερωτηματολόγιο δεν τίθεται ζήτημα για την πίστη μας και την ελπίδα.

 

***



Αγαπητή εν Κυρίω Μ.!

Η σφραγίδα του Αντιχρίστου θα εμφανιστεί, όταν αυτός θα κυριαρχήσει και θα λάβει την εξουσία και θα είναι ο ένας και μοναδικός κυβερνήτης στη γη τώρα όμως κάθε κράτος έχει τη δική του κεφαλή.

Γι' αυτό μην πανικοβάλλεστε πρόωρα, αλλά να φοβάστε τώρα τα αμαρτήματα, που διανοίγουν και στρώνουν τον δρόμο στον μελλοντικό Αντίχριστο. 

 (συνεχίζεται)

Πηγή

Κυριακή 13 Αυγούστου 2023

ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Ι' ΜΑΤΘΑΙΟΥ 2023 (τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου)

DSC 0466

 

γαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

            Μετὰ τὴν ἔνδοξη Μεταμόρφωσή Του, ὁ Κύριος κατέβηκε ἀπὸ τὸ ὄρος Θαβὼρ καὶ Τὸν συνάντησε κάποιος ἄνθρωπος παρακαλῶντας Τον νὰ θεραπεύσει τὸν σεληνιαζόμενο υἱό του. Εἶπε δὲ ὅτι τὸν παρουσίασε καὶ στοὺς Ἀποστόλους, ἀλλὰ δὲν κατάφεραν νὰ τὸν θεραπεύσουν, σὰν νὰ εὐθύνονταν οἱ Ἀπόστολοι καὶ ὄχι ἡ δική του ἀδύναμη πίστη. Ὁ Χριστὸς μὲ πικρία ἀπάντησε: «Ὦ γενεὰ ἄπιστος καὶ διεστραμμένη! Ἕως πότε θὰ εἶμαι μαζί σας; Ἕως πότε θὰ σᾶς ὑπομένω;». Τότε, ζήτησε τὸν νέο καὶ ἀφοῦ τὸν ὁδήγησαν μπροστά Του, διέταξε τὸ ἀκάθαρτο πνεῦμα νὰ φύγει ἀφήνοντας τὸν νέο ἐλεύθερο. Λίγο ἀργότερα, οἱ Ἀπόστολοι κατ’ ἰδίαν ρώτησαν τὸν Κύριο: «γιατί ἑμεῖς δὲν μπορέσαμε νὰ βγάλουμε τὸ δαιμόνιο;». «Γιὰ τὴν ἀπιστία σας», τοὺς ἀπάντησε, «ἂν ἔχετε πίστη σὰν τὸν κόκκο τοῦ σιναπιοῦ, θὰ πεῖτε σὲ αὐτὸ τὸ βουνὸ «μετακινήσου ἀπὸ ἐδὼ ἐκεί» καὶ θὰ μετακινηθεῖ, καὶ τίποτα δὲν θὰ σᾶς εἶναι ἀδύνατο. Τὸ δὲ γένος αὐτὸ (τῶν πονηρῶν πνευμάτων) δὲν φεύγει παρὰ μόνο μὲ προσευχὴ καὶ νηστεία».

            ντύπωση προκαλεῖ ἡ φράση τοῦ Κυρίου: «Ἕως πότε θὰ σᾶς ὑπομένω;». Τὸ κατανοεῖτε; Ὁ Παντελεήμων καὶ Φιλάνθρωπος Θεός, Ἐκεῖνος ποὺ ἀπὸ «ὑπερβάλλουσα ἀγαθότητα» ἔγινε Ἄνθρωπος καὶ σταυρώθηκε γιὰ νὰ νικήσει μὲ τὴν Ἀνάστασή Του τὸν θάνατο, μᾶς λέει οὐσιαστικὰ ὄτι δὲν θὰ μᾶς ὑπομένει γιὰ πάντα. Ὅταν μᾶς ἔχει χαρίσει πλούσια τὴν εὐλογία Του κὶ ἑμεῖς συνεχῶς καὶ μὲ ἐπιμονὴ Τοῦ ἀνταποδίδουμε τὶς ἁμαρτίες μας, εἶναι φυσικὸ καὶ ἑπόμενο κάποια στιγμὴ νὰ ἀποστρέψει τὸ πρόσωπό Του. Καὶ ξέρετε τὶ λέει ο Δαυίδ∙ «ἀποστρέψαντος δὲ Σοῦ τὸ πρόσωπον ταραχθήσονται». Βεβαίως, καὶ ἄν ἀκόμη ἀποστρέψει τὸ πρόσωπό Του καὶ ἀπομακρύνει τὴν εὐλογία Του, ἀπὸ φιλανθρωπία θὰ τὸ κάνει, μήπως καὶ καταλάβουμε τὶ χάσαμε καὶ νικήσουμε τὴν πόρωση τῆς ψυχῆς μας. Αὐτό, ὅμως, ποὺ μποροῦμε νὰ κάνουμε γιὰ νὰ κινήσουμε τὸ ἔλεός Του, εἶναι ἡ διάθεση μετανοίας καὶ ἡ τίμια προσπάθεια. Ὁ Χριστὸς ὅταν βλέπει τὸν ἄνθρωπο νὰ ἀγωνίζεται ἀληθινά, ποτὲ δὲν τὸν ἐγκαταλείπει. 

            Σημαντικὴ ἀναφορὰ στὴ σημερινὴ περικοπὴ γίνεται στὴν πίστη.Ἡ πίστη εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς ἐννέα καρποὺς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καὶ ὡς ἐκ τούτου δὲν εἶναι ἀνθρώπινη κατάκτηση. Ὁ ἄνθρωπος χρειάζεται νὰ ἀγωνισθεῖ γιὰ νὰ τὴν καλλιεργήσει, μέσω τῶν ἔργων τῆς ἀγάπης, τῆς ταπείνωσης καὶ τῆς ἐν γένει ὑπακοῆς στὸ Θεῖο Θέλημα, ἀλλὰ μόνος του δὲν τὴν ἀποκτᾶ. Ὁ Θεὸς εἶναι Ἐκεῖνος ποὺ τὴν προσφέρει στὸν ἄνθρωπο.  Πολλοὶ θέλουν νὰ δοῦν θαύματα γιὰ νὰ πιστέψουν. Εἶναι γεγονὸς ὅτι ἀρκετοὶ πίστεψαν ἀπὸ κάποιο θαῦμα, χάρη στὴν Οἰκονομία τοῦ Θεοῦ. Πρέπει, ὅμως, νὰ γνωρίζουμε ὅτι τὸ θαῦμα προϋποθέτει τὴν πίστη καὶ ὄχι ἡ πίστη τὸ θαῦμα. Ἡ πίστη προηγεῖται καὶ ἀκολουθεῖ τὸ θαῦμα, ὅσο καὶ ἄν αὐτὴ ἠ πραγματικότητα ἐνοχλεῖ κάποιους ἄγευστους πίστεως και Ζωῆς, οἱ ὁποῖοι ποτὲ δὲν κατέβαλαν κόπο γιὰ νὰ προσεγγίσουν τὸν Χριστό μας. 

            Σὲ αὐτὸ τὸν κόπο ἀναφέρεται ὁ Κύριος ὡς ὅπλο κατὰ τῶν πονηρῶν πνευμάτων, ὅταν λέει ὅτι αὐτὰ φέυγουν μόνο μὲ προσευχὴ καὶ νηστεία. Ἡ προσευχὴ καὶ ἡ νηστεία εἶναι ὁ πνευματικὸς καὶ ὁ σωματικὸς κόπος ποὺ ἑλκύουν τὴν Χάρη τοῦ Θεοῦ καὶ διώχνουν τοὺς δαίμονες, ἐὰν βέβαια συνοδεύονται ἀπὸ τὴν ἀνάλογη ταπείνωση, διότι καὶ ὁ Ἄρειος νήστευε καὶ προσευχόταν, ἀλλὰ μὲ ὑπερηφάνεια∙ ὥσπου ἔγινε ἕνας ἀπὸ τοὺς μεγαλύτερους αἱρετικούς. 

             προσευχὴ εἶναι γιὰ ὅλους ἑμᾶς τοὺς Χριστιανοὺς ὅ,τι ἀκριβῶς καὶ τὸ ὀξυγόνο γιὰ τοὺς πνεύμονες. Δίχως αὐτήν, ἡ ψυχή μας ἀργοπεθαίνει, διότι ἡ προσευχὴ εἶναι ταυτισμένη μὲ τὴ Ζωή, εἶναι ἐπικοινωνία μὲ τὸν Δεσπότη Χριστό. Ἡ προσευχὴ ἀλλοιώνει καὶ χαριτώνει τὸν ἐσώψυχο κόσμο μας, μᾶς δίνει κουράγιο, ἐλπίδα καὶ εἰρήνη, μᾶς κάνει δυναμικότερους, ὥστε νὰ ἀντιμετωπίζουμε κάθε πρόβλημα ποὺ ἀναφύεται. Κάνουμε προσευχή; Ἤ ἀρκούμαστε στὶς δύο ὥρες τοῦ κυριακάτικου ἐκκλησιασμοῦ; Οἱ παλαιοὶ Χριστιανοὶ πήγαιναν στὴν Ἐκκλησία κάθε μέρα∙ τὸ πρωὶ γιὰ τὸν Ἑξάψαλμο, τὸ ἀπόγευμα γιὰ τὸν Ἐσπερινὸ καὶ τὸ βράδυ γιὰ τὸ Ἀπόδειπνο. Ἑμεῖς ποὺ δὲν πηγαίνουμε καθημερινὰ στὴν Ἐκκλησία, φροντίζουμε νὰ διαβάζουμε τὶς προσευχὲς αὐτὲς στὸ σπίτι; Ἄν ὄχι τὸν Ἐσπερινό, μποροῦμε τουλάχιστον νὰ διαβάζουμε τὸν Ἑξάψαλμο τὸ πρωὶ καὶ τὸ Ἀπόδειπνο μὲ τοὺς Χαιρετισμοὺς τὸ βράδυ, συνολικὰ μισὴ ὥρα τὴν ἡμέρα. Βέβαια, ἡ προσευχὴ δὲν περιορίζεται μόνο στὶς Ἀκολουθίες. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος λέει: «ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε». Ἄν καταφέρουμε νὰ προσευχόμαστε συνεχῶς, θὰ δοῦμε πόσο θὰ ἀλλάξει πρὸς τὸ καλύτερο ἡ καθημερινότητά μας, διότι ἡ προσευχὴ μᾶς ἐμποδίζει νὰ ἁμαρτήσουμε. Ἄν συνεχῶς λέμε τὸ «Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ἐλέησόν με», ἤ τὸ «Πάτερ ἡμῶν», ἤ ὁποιαδήποτε ἄλλη προσευχή, θὰ προσέξουμε πολὺ νὰ μὴν μιλήσουμε μὲ εἰρωνεία, νὰ μὴν φερθοῦμε ἀπότομα, νὰ μὴν νευριάσουμε, νὰ μὴν στεναχωρέσουμε κανέναν. Ἡ προσευχὴ γεμίζει τὴ ζωή μας μὲ Φῶς.

            πὸ τὴν ἄλλη, ἡ νηστεία εἶναι ἕνας εὐλογημένος περιορισμός. Μὲ τὴν νηστεία θέτουμε ὅρια στὸ τὶ καὶ πόσο θὰ φᾶμε, τὶ θὰ δοῦμε, τὶ θὰ ποῦμε, τὶ θὰ ἀγγίξουμε, τὶ θὰ ἀκούσουμε. Ὅταν ὁ ἄνθρωπος θέτει ὅρια καὶ κινεῖται μόνο μέσα σὲ αὐτά, εἶναι πραγματικὰ ἐλεύθερος. Ὁ κόσμος θεωρεῖ ὅτι ἐλευθερία εἶναι νὰ κάνω ὅ,τι θέλω. Δὲν εἶναι ἔτσι, ὅμως. Αὐτὸς ποὺ πιστεύει κάτι τέτοιο, ἄν κάποια στιγμὴ δὲν μπορέσει νὰ κάνει ὅ,τι θέλει, θὰ δείξει ὄτι δὲν εἶναι παρὰ ἕνας ἀξιολύπητος δούλος στὸν ἑαυτό του. Ἡ νηστεία, λοιπόν, εἶναι ἡ πηγὴ τῆς ἐλευθερίας καὶ κρατᾶ τὴν ψυχὴ καὶ τὸ σῶμα ἀνάλαφρα. Πιὸ εὔκολο εἶναι νὰ μὴν δεῖς κάτι, παρὰ νὰ τὸ δεῖς καὶ μετὰ νὰ ὑποφέρεις ποὺ τὸ εἶδες καὶ χάλασες τὴν πνευματική σου κατάσταση. Πιὸ εὔκολο εἶναι νὰ μὴν φᾶς περισσότερο ἀπὸ ὅ,τι χρειάζεσαι, παρὰ νὰ φᾶς καὶ ὕστερα νὰ ὑποφέρεις ἀπὸ στομαχόπονο. Τὸ ἴδιο ἰσχύει γιὰ ὅλες τὶς αἰσθήσεις. Ἡ νηστεία διατηρεῖ τὸν ἄνθρωπο δυναμικὸ καὶ τὸν ὡθεῖ σὲ δημιουργικὴ ἐγρήγορση.

γαπητοὶ ἀδελφοί,

             Θεὸς αὐτὸ ποὺ θέλει ἀπὸ ἑμᾶς γιὰ νὰ μᾶς στεφανώσει μὲ τὸ ἔλεός Του, εἶναι ἡ προθυμία καὶ ἡ ἐπιμονή. Μπορεῖ ὡς ἄνθρωποι νὰ ἔχουμε τὰ κενὰ καὶ τὶς ἀδυναμίες μας, τὴν ζήλεια, τὴν καχυποψία, τὴν ὑπερηφάνεια, καὶ νὰ σκεφτόμαστε πολλὲς φορὲς: «θὰ καταφέρω ἄραγε νὰ ἀπαλλαγῶ ἀπὸ αὐτά;». Ἄν καταφύγουμε μὲ πίστη στὴν προσευχὴ καὶ τὴν νηστεία, θὰ τὰ καταφέρουμε. Ἑμεῖς θὰ καταβάλουμε λίγο κόπο καὶ ὁ Θεὸς θᾶ μᾶς προσφέρει τὴν ποθητὴ λύτρωση. Ὅπως, ἄλλωστε, εἶχε πεῖ κάποιος Ὅσιος, «ἀδύνατο εἶναι ἐκεῖνον ποὺ πασχίζει ἐν ἀληθείᾳ νὰ σωθεῖ, νὰ μὴν τὸν ἐλεήσει ὁ Κύριος». Αὐτῷ ἡ δόξα εἰς τοὺς αἰώνας. Ἀμήν. 

Μετ’ εὐχῶν,

Ὁ Ἐπίσκοπός σας,

†  ὁ Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος